آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلام

نگرانی نهادهای بین المللی از بحران قریب‌الوقوع در افغانستان

جامعه جهانی به شدت نگران مردم افغانستان است. با نزدیکتر شدن فصل سرما و کوهستانی بودن بسیاری از نقاط افغانستان، جامعه جهانی نگران مشکلات بی شمار مردم این کشور علی خصوص تغذیه و سرماست.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ افغانستان، کشور افراط و تفریط،، با کوه های سر به فلک کشیده، دشت های گرم و سوزان، تابستان‌های گرم و زمستان هایی طاقت فرسا.

حالا این کشور به دست سنی های تندروی طالبان افتاده و مردم آواره تر و گرسنه تر از پیش شدند.

در همین راستا، عفو بین‌الملل اعلام کرد جامعه جهانی باید فورا محدودیت‌های مالی علیه افغانستان را که مانع ارائه کمک درمانی، غذا و دیگر خدمات اساسی شده و تهدیدی علیه جان ده‌ها میلیون افغانی است، لغو کند.

این نهاد بین المللی گفته که ترکیب تعلیق کمک‌های خارجی، مسدودسازی دارایی‌های دولت کابل و اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه طالبان، کشوری را که هم‌اکنون با درد و رنج ناشی از فقر شدید دست و پنجه نرم می‌کند، به سمت یک بحران اقتصادی تمام عیار می‌کشاند.

در این بیانیه آمده: برآورد سازمان ملل نشان می‌دهد ۲۲.۸ میلیون افغانستانی که معادل بیش از نیمی از جمعیت این کشور می‌شود، اکنون با ناامنی غذایی و گرسنگی حاد مواجه هستند و دست‌کم یک میلیون کودک هم به سوء تغذیه گرفتار شده‌اند.

سازمان ملل متحد همچنین برآورد می‌کند ۲۰۰ میلیون دلار کمک انسانی هر ماه برای جلوگیری از بروز این فاجعه ضرورت دارد.

با توجه به اینکه گروه طالبان همچنان در فهرست گروه‌های تحت تحریم بین‌المللی است، اهداکنندگان خارجی به افغانستان پس از آنکه این گروه در ماه اوت کنترل کشور افغانستان را به دست گرفت، ارسال کمک‌هایشان را متوقف کردند.

دولت بایدن ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را توقیف کرده است. اتحادیه اروپا هم دست به اقدام مشابهی زده و ۱.۴ میلیارد دلار از کمک‌هایش را تعلیق کرد.

چنین اقدامی موجب شد تا دست‌کم ۲۰۰۰ مرکز درمانی که به ۳۰ میلیون شهروند افغانستان خدمات‌رسانی می‌کرد، تعطیل شود. علاوه بر این، صندوق بین‌المللی پول طی اقدامی دسترسی طالبان به ۴۵۰ میلیون دلار را مسدود کرد.

در همین حال، یونیسف نسبت به افزایش گرسنگی و معلق ماندن ارسال کمک‌ها هشدار داده و تاکید کرد که این رویه یک “بحران سریع” به وجود می‌آورد.

سامانتا مورت، رئیس ارتباطات یونیسف در امور افغانستان در مصاحبه با دویچه وله گفت: حدود نیمی از این کشور، نیازمند دریافت کمک هستند و این بحرانی است که به سرعت رشد می‌کند و در حال خارج شدن از کنترل است. یونیسف با پروازهای چارتری و از طریق مرز پاکستان در حال انتقال کمک‌هاست، بنابراین ما در حال وارد کردن کمک‌ها هستیم اما هر روز هوا سردتر می‌شود.

حال باید دید عاقبت پول ها و سرمایه های افغانستان که به دست طالبان افتاده بلای جان مردم این کشور خصوصا شیعیان و هزاره ها می شود یا اتفاق دیگری در راه است.

در هر صورت زمستان سرد افغانستان در راه است و اهمیتی به مناسبات سیاسی نمی دهد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا