آسیاآفریقاآمریکااخباراروپااسترلیاجهانجهان اسلامعلم و فناوریفرهنگ و هنر

خطر حتمی افزایش دمای کره زمین

یک میلیارد از ساکنان کره زمین در خطر حتمی افزایش دما قرار دارند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ زمین به دلیل فعالیت های انسانی در حال گرم شدن است و این یکی از بزرگترین خطراتی است که بشریت را تهدید می کند.

زمین سیاره زیبایی که انسان ها با دست آوردها و تکنولوژی های مختلف خود به اشکال مختلفی آن را تخریب کردند. حالا این تخریب ها گریبانگیر انسان ها شده و می تواند برای نوع بشر خطر بزرگی محسوب شود. یکی از این خطرها افزایش دمای زمین است.

بر اساس تحقیقات محققان انگلیسی اگر افزایش دمای کره زمین به ۲ سلسیوس برسد، دستکم ۱ میلیارد انسان را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

همه تلاش محققان و البته ادعای سیاستمداران این است که افزایش دما را در سطح ۱/۵ درجه نگه دارند.

بر اساس این تحقیق که از سوی اداره هواشناسی بریتانیا منتشر شده دمای حباب مرطوب که در آن هم گرما و هم رطوبت با هم مخلوط و اندازه‌گیری می شود؛ اگر دما به ۳۵ درجه بالای صفر برسد انسان نمی‌تواند با تعریق خود را خنک کند و حتی انسان‌های سالم هم در سایه، در عرض شش ساعت جان می‌بازند.

بر این اساس اگر تلاش‌های بین‌المللی به نتیجه ننشیند و دمای کره زمین ۴ درجه افزایش یابد دستکم نیمی از مردم کره زمین برای ادامه زندگی دچار مشکل خواهند شد.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد تلاش‌های بین‌المللی در جریان توافق‌نامه پاریس در سال ۱۳۹۴ برای کشیدن ترمز روند افزایشی متوسط دمای کره زمین به نتیجه نرسیده و آینده سیاره ما بر اثر پیامدهای تغییر اقلیم با ادامه روند فعلی از آنچه تصور می‌کنیم فاجعه‌بارتر است.

بیست و ششمین کنوانسیون متعهدین به تغییرات آب و هوا ۱۰ آبان در شهر گلاسگوی اسکاتلند آغاز شد و میزبان ده‌ها نفر از رهبران جهان بود.

یکی از محورهای بسیار مهم این نشست، گزارشی بود که از سوی هیات بین دول تغییر اقلیم منتشر شده است.

طبق این گزارش افزایش دمای ۵/۳ درجه‌ای کره زمین به جای ۵/۱درجه تا پایان قرن ۲۱ فرآیندی نپذیرفتنی است، زیرا اگر با این فرمان پیش برویم نسل امروز بشر انتهای قرن را نخواهد دید و راهی جز فروغلتیدن در مسیر فجایع اقلیمی پیش رویمان نداریم.

بنابراین لازم است جهانیان اهداف بلند پروازانه‌ای را درراستای کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن و سازگاری با شرایط کنونی در پیش بگیرند.

سال ۱۹۹۲ میلادی در اجلاس سران برزیل، شهر ریودوژانیرو محلی بود که رهبران کشورهای جهان به طرح دغدغه‌ای مهم و فراگیر پرداختند؛ موضوعی که جزء سه بحث مهم کشورها بود و به‌شدت مورد تایید رؤسای جمهور و پادشاهان وقت کشورها قرار گرفت. ۲۹ سال پیش وقوع مخاطرات غیرعادی اقلیمی ناشی از گرمایش جهانی که چند سالی گریبان بشر را گرفته بود، سبب شد جهان به موضوع رفع بحران‌های ناشی از تغییرات اقلیمی بیش از گذشته توجه کند.

به رغم همه این ها در دو دهه منتهی به سال ۲۰۱۷ دستکم ۱۶۶ هزار نفر از مردم دنیا بر اثر گرمای زیاد جان خود را از دست داده‌اند.

حالا باید دید که بشر چه چیز را برای آیندگان به یادگار خواهد گذاشت.

گرمایی طاقت فرسا که جان انسان ها را می گیرد یا زمینی که می توان در آن به زندگی ادامه داد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا