اخباراروپاجهانجهان اسلامعلم و فناوری

تجهیز بزرگ ترین مسجد اسکاتلند به انرژی خورشیدی

بزرگترین مسجد اسکاتلند قصد دارد با مجهز شدن به انرژی خورشیدی، به الگویی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی تبدیل شود.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ این مسجد برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در ابتکاری مهم زیست‌محیطی که به تازگی در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل پیشنهاد شد، به انرژی خورشیدی مجهز می‌شود.

عرفان رزاق، دبیر کل مسجد مرکزی گلاسکو در بیانیه‌ای گزارش داد: این مسئولیت اخلاقی ماست که هر کاری می‌توانیم برای محافظت از سیاره خود و اطمینان از حفظ آن برای نسل‌های آینده انجام دهیم. برای مدت طولانی، ما این واقعیت را نادیده گرفته‌ایم و اکنون زمان آن رسیده که به تعهدات خود عمل کنیم.

این طرح که از سوی سازمان خیریه امداد اسلامی تأمین مالی می‌شود، ۱۳۰ پنل خورشیدی را با هدف کاهش تخمینی ۱۸هزار کیلوگرم انتشار CO۲ در سال نصب می‌کند.

رزاق گفت: با بیش از ۱۵۰۰ مسجد در سراسر کشور، مسلمانان می‌توانند نقش اصلی را در انتقال انرژی خود از سوخت‌های فسیلی آلاینده به سمت سوخت‌های پاک ایفا کرده و اطمینان حاصل کنند که همه ما می‌توانیم انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهیم و به اهداف ۲۰۵۰ خود برسیم.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی به مسجد این امکان را می‌دهد که سایر طرح‌های اجتماعی مانند پروژه کشت مواد غذایی شهری برای کاهش بیشتر انتشار کربن را تأمین مالی کند. این مسجد همچنین در نظر دارد تا میزبان جلسات آگاهی‌رسانی سالانه برای جامعه محلی در مورد خطرات تغییرات آب و هوایی باشد.

برای قدردانی از این تلاش‌ها، مسجد مرکزی گلاسکو به عنوان الگویی در طرح صلح سبز خاورمیانه و شمال آفریقا برای مساجد سبز انتخاب شده است.

نهاد عواد، مسئول کمپین پروژه امت اسلامی در خدمت صلح سبز خاورمیانه، می‌گوید: این پروژه پتانسیل واقعی امت اسلامی را نشان می‌دهد که بخشی از راه حل برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت اضطراری آب و هوایی است.

وی افزود: فراتر از مزایای مستقیم زیست محیطی، «سبز کردن» این مکان‌های عبادت، علاوه بر کارکرد فرهنگی و معنوی، تأثیر زیادی بر مردم و جوامع محلی می‌گذارند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا