آسیااخبارجهانجهان اسلامعراق

توافقات پنج‌گانه در نشست نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور عراق با هیأت هماهنگی شیعیان

اعتراض گروه های مختلف سیاسی عراق به نتایج انتخابات اخیر این کشور همچنان ادامه دارد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ بر همین اساس در نشست مهم شب گذشته نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی قضایی عراق با هیأت هماهنگی گروه‌های شیعی عراق پنج توافق حاصل شد.

نمایندگان هیأت هماهنگی گروه‌های شیعه عراق و “برهم صالح” رئیس‌جمهور، “مصطفی کاظمی” نخست‌وزیر و “فائق زیدان” رئیس شورای عالی قضایی این کشور، شب گذشته (دوشنبه، ۸ نوامبر) نشست مهمی را در خصوص جدیدترین تحولات جاری در عراق برگزار کردند و طی آن به توافقاتی دست یافتند.

به نوشته پایگاه خبری «السومریه» در این نشست، که با حضور نمایندگانی از هیأت هماهنگی و مسئولان ارشد عراقی برگزار شد، در خصوص سه موضوع بحث و رایزنی شد. این سه موضوع عبارتند از: «هدف قرار دادن تظاهرات‌ کنندگان»، «حمله به منزل مصطفی کاظمی» و «اعتراض به نتایج انتخابات».

هیأت هماهنگی گروه‌های شیعی با انتشار بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن به دست خبرگزاری شیعه ویوز رسید، با اعلام برگزاری این نشست و موضوعات مورد بررسی قرار گرفته، اعلام کرد که توافقات حاصله در این نشست را می‌توان در پنج بخش خلاصه کرد.

۱- محکوم کردن هدف قرار دادن معترضانِ به نتایج انتخابات و لزوم تکمیل تحقیقات قضایی مربوطه و مجازات عاملان آن.

۲- رد و محکومیت هدف قرار دادن منزل نخست وزیر و لزوم تکمیل تحقیقات در خصوص آن . همچنین باید یک تیم فنی ویژه در اختیار تیم تحقیق قرار گیرد و عاملان آن به مراجع قضایی تحویل داده شوند.

۳- کاهش تنش‌ها، توقف فشارهای رسانه‌ای از سوی همه طرف‌ها، حذف همه نشانه‌های تحریک‌آمیز در خیابان‌ها، حرکت به سمت کاهش نگرانی‌های مردم و ارسال پیام‌های اطمینان بخش به ملت عراق.

۴- جستجوی راهکارهای قانونی برای حل بحران مربوط به نتایج انتخابات به منظور بازگرداندن اعتماد به همه طرف‌ها در روند انتخاباتی که به شدت متزلزل شد و فراخوان برگزاری یک نشست ملی برای بحث در مورد امکان یافتن راه‌کارهایی برای این بحران.

۵- تاکید همه طرف‌ها بر تمایل خود به صلح مدنی و رسیدگی به همه مشکلات مطابق با چارچوب‌های قانونی و سیاسی قابل اجرا.

حال باید منتظر ماند و دید که نتیجه این دیدارهای سیاسی چه خواهد بود؟ و آیا آرامش به عراق بازخواهد گشت یا خیر؟!

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا