آسیااخبارجهانجهان اسلام

دادگاه اسرائیلی شکایت علیه تخریب مسجد ابراهیمی را رد کرد

دادگاه عالی اسرائيل دادخواست فلسطینیان را علیه پروژه‌ای که شامل نصب آسانسور در مسجد ابراهیمی واقع در شهر الخلیل اشغالی است، رد کرد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ مقامات اسرائیلی مدعی هستند که هدف پروژه ساخت آسانسور، تسهیل دسترسی به نیازهای ویژه در بخشی از این مسجد است که ارتش اسرائیل کنترل آن را در دست دارد.

با این حال، شهرداری این شهر استدلال می‌کند که هدف واقعی این پروژه یک هدف بشردوستانه نیست، بلکه تلاش برای تصرف مساحت وسیعی از زمین و یهودی‌سازی بیشتر مسجد است و به همین دلیل خواستار توقف این پروژه شده است. مالکیت این مسجد به طور قانونی بر عهده اوقاف فلسطین است.

مسجد ابراهیمی در شهر قدیمی الخلیل، محل مورد مناقشه فلسطین و اسرائیل است و در سال ۲۰۱۷ از سوی یونسکو در فهرست میراث جهانی این کشور قرار گرفت.

اسرائیل به طور پیوسته کنترل این مسجد را به دست گرفته است تا عبادت گروه کوچکی از شهرک‌نشینان یهودی را که با اخراج ساکنان بومی فلسطینی به مرکز این شهر قدیمی نقل مکان کرده‌اند، تسهیل کند.

دسترسی به این مسجد برای عبادت مسلمانان به شدت توسط مقامات تحت کنترل بوده و در مواردی به طور کلی ممنوع می‌شود.

علاوه بر این، برای انجام پروژه ۱,۴ میلیون دلاری که شامل یک مسیر قابل دسترسی برای ویلچر و ساخت یک پل هوایی برای اتصال به پلکان بالایی مسجد است، اسرائیل باید کنترل کامل این مکان و زمین‌های اطراف آن را در دست بگیرد.

به گزارش تایمز اسرائیل، قضات اسرائیلی استدلال کردند: مسئله این نیست که آیا فضایی برای چنین کارهایی وجود دارد یا خیر، بلکه این است که چگونه تا به امروز این کار انجام نشده است. بنابراین مایه تأسف است که این موضوع بشردوستانه تا کنون حل نشده است.

پروژه یهودی‌سازی این مسجد توسط دپارتمان مهندسی و ساخت و ساز وزارت امنیت اسرائیل تحت نظارت اداره مدنی اسرائیل اجرا می‌شود که انتظار می‌رود حدود شش ماه به طول بینجامد.

طبق قوانین بین‌المللی، تمامی شهرک‌ها و شهرک‌نشینان اسرائیلی در سرزمین‌های فلسطینی غیرقانونی هستند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا