آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلام

هزار شهید و زخمی شیعه دستاورد سه ماه حکومت داری سنی های تندرو طالبان

در نتیجه حملات خشونت ‌بار در افغانستان، طی سه ماه گذشته، حدود هزار غیر نظامی که بیشتر آنها شیعه بوده اند، جان باخته و یا مجروح شدند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ مسئولیت همه این حملات را سنی های تندروی داعش بر عهده گرفته اند در حالی که طالبان مسئول تأمین امنیت افغانستان بوده است.

پس از تسلط سنی های تندروی طالبان بر کابل، در سه ماه گذشته دست کم چهار حمله انتحاری و انفجاری مرگبار در افغانستان صورت گرفته است.

در نتیجه این حملات، بیش از ۴۰۰ غیرنظامی که عمدتاً شیعیان و هزاره‌ها بوده‌، شهید و نزدیک به ۵۲۰ تن دیگر مجروح شده‌اند.

با اینکه سنی های تندروی داعش مسئولیت این حملات را برعهده گرفته اند، اما طالبان می گویند که این گروه را تهدیدی علیه امنیت ملی افغانستان نمی‌دانند و مدعی‌ هستند که داعش وجود فیزیکی در افغانستان ندارد!

طالبان تأکید دارد که گروه داعش سرکوب شده و فعالیت ملموسی ندارد و مسئولان به مردم اطمینان می‌دهند که «عوامل فتنه» را در افغانستان از بین برده و هر گروهی که بخواهد به گفته طالب ها امنیت را بر هم بزند، سرکوب خواهد شد!

طالبان در 24 مرداد ماه سال جاری پس از سقوط حکومت پیشین، بر افغانستان تسلط یافت. چند روز بعد از روی کار آمدن این سنی های تندرو، اولین حمله مرگبار در 14 شهریور ماه صورت گرفت و در آن حمله، دستکم ۱۸۳ نفر از جمله ۱۳ نیروی آمریکایی جان خود را از دست داده و نزدیک به ۲۰۰ نفر دیگر که همه‌ شهروندان افغانستان بودند، مجروح شدند.

این حمله که به مردمان در حال فرار از افغانستان و وحشت زده از به قدرت رسیدن عناصر طالبان انجام شد، مرگ‌بارترین حمله پس از سقوط حکومت پیشین این کشور بود.

پس از این حمله، سنی های تندرو در 16 مهر یک حمله انتحاری را در «مسجد گذر سیدآباد» قندوز در میان نمازگزاران شیعه انجام دادند.

بر اساس آمارهای برخی رسانه‌ها و منابع مردمی، در نتیجه این حمله انتحاری ۱۵۰ نمازگزار که همه شیعه مذهب و هزاره بودند، شهید و نزدیک به ۲۰۰ تن دیگر مجروح شدند.

یک هفته بعد سنی های تندرو حمله مشابهی را در مسجد شیعیان در ولایات قندهار انجام دادند. این حمله در 23 مهر ماه سال جاری در «امام‌بارگاه فاطمیه» صورت گرفت.

قربانیان این حمله انتحاری، نمازگزارانی بودند که برای ادای نماز جمعه به این مسجد رفته بودند. در این حمله ۶۳ نمازگزار شهید و ۹۰ تن دیگر مجروح شدند. سنی های تندروی داعش مسئولیت هر دو حمله را برعهده گرفتند.

در تازه‌ترین مورد نیز، در یازدهم آبان،‌ سنی های تندرو به بیمارستان سردار “محمد داوود خان” حمله کردند. این حمله توسط 5 تروریست حوالی ساعت ۱۲:۰۰ روز سه‌شنبه انجام شد و تا ساعت 7 شب ادامه داشت. طبق آماری که خبرگزاری فرانس پرس منتشر کرد، در این حمله ۱۹ نفر جان باخته و حدود ۵۰ تن دیگر مجروح شدند.

کارشناسان داعشی هایی که این حملات را انجام داده و یا مسئولیت آن را بر عهده گرفته اند، از سنی های تندروی طالبان جدا نمی دانند.

داعش در افغانستان وجود داشته باشد یا نه؛ قربانی همیشگی اقدامات تروریستی در این کشور، غیر نظامیان به ویژه شیعیان و اقوام هزاره هستند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا