آسیااخبارایرانجهانجهان اسلام

تصویب مشروط طرح “جمعیت و تعالی خانواده” در ایران بعد از ۱۲ سال معطلی در مجلس!

یکی از اصلی ترین تهدیدهای جامعه و کشور ایران، رشد منفی شدید جمعیت در این کشور است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ این رشد منفی به گونه ای است که کارشناسان پیش بینی کرده اند، در صورت تداوم این رشد منفی، ایران تا 20 سال دیگر به یک کشور کاملا پیر و ضعیف تبدیل خواهد شد.

سیاست گذاری های غلط دو دهه قبل که توسط مقام های ارشد ایران در زمینه رشد جمعیت وضع شد و در دستور کار قرار گرفت، بلایی سر این کشور آورده که ایران را به سرعت به سمت لبه پرتگاه سقوط حرکت داده و بیش از 10 سال است که به رغم تلاش های زیاد، مسئولان این کشور موفق نشده اند جلوی این حرکت به سمت پرتگاه را بگیرند.

این سیاست گذاری های نادرست موجب شده که رشد منفی جمعیت در ایران از مثبت به صفر حرکت کند و در نهایت طی چند سال اخیر هم به رشد منفی رسید و همین امر موجب شده که کارشناسان پیش بینی کنند که ایران تا 20 سال دیگر به کشور کاملا پیر و ناتوان تبدیل شود زیرا در حال حاضر بیش از 50 % جمعیت این کشور بین 20 تا 40 سال هستند که در 20 سال آینده همه آنها بین 40 تا 60 سال خواهند بود و این به معنی آن است که با کشوری کاملا پیر مواجه خواهیم بود.

ناگفته نماند افزایش عوامل مرگ و میر مانند انتشار ویروس کرونا در دو سال اخیر هم بر سرعت گرفتن رشد منفی جمعیت در ایران افزوده است.

البته حدود 13 سال پیش مقام های ارشد ایران به فکر تهیه طرح “جمعیت و تعالی خانواده” در این کشور بیافتند تا شاید بتوانند جلوی حرکت این کشور به سمت پرتگاه را بگیرند اما پیچ و خم های اداری و دیگر مشکلات سیاسی موجود در ایران باعث شد که تصویب این طرح بیش از 12 سال به تأخیر بیافتد و در نهایت روز گذشته به تصویب مجلس ایران برسد. البته این تصویب هم مشروط بوده و هنوز نهایی نشده است.

هر چند تلاش شده با تصویب این طرح رشد منفی ایران را به سمت مثبت حرکت داد اما کارشناسان معتقدند با وجود مشکلات فراوان اقتصادی در ایران، بعید به نظر می رسد این طرح تأثیر بسزایی در مثبت شدن رشد جمعیت این کشور خواهد داشت.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا