آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلامعلم و فناوریفرهنگ و هنر

۳۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران افغانی توسط سنی های تندروی طالبان

اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان می‌گوید که طی دو ماه گذشته بیش از ۳۰ مورد اعمال خشونت علیه خبرنگاران این کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ بررسی‌های این نهاد نشان می‌دهد که ۹۰ % خشونت‌ها علیه خبرنگاران، توسط سنی های تندروی طالبان انجام شده است.

بر اساس این گزارش تین نهاد، افراد ناشناس فقط در ۱۰ % (سه مورد) از خشونت‌های ثبت‌شده دست داشته‌اند.

مسرور لطفی، مسئول اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان، تصریح کرد که بیش از ۴۰ % موارد ثبت‌شده توسط این اتحادیه شامل ضرب‌وجرح و ۴۰ % دیگر تهدید کلامی به خشونت و ارعاب بوده است.

به گفته لطفی، سایر موارد شامل خبرنگارانی است که دست‌کم به مدت یک روز زندانی شدند. یک خبرنگار نیز کشته شده است.

بر این اساس، اغلب خشونت‌ها در مناطق مختلف در سراسر افغانستان به جز کابل گزارش شده‌اند و سهم پایتخت در خشونت‌ها علیه خبرنگاران تاکنون شش مورد بوده است.

پیش از این هم گزارش‌هایی از زندگی زیرزمینی و مخفی روزنامه‌نگاران از ترس انتقام گیری سنی های تندروی طالبان در پی افشا سازی جنایت های آنها و بازتاب وضعیت واقعی افغانستان منتشر شده بود.

گزارش اخیر در شرایطی منتشر می‌شود که طالبان می‌کوشد با توسل به دیپلماسی و رایزنی از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته شود.

عناصر طالبان قبلا مدعی شده بودند که مخالفتی با آزادی بیان ندارند، اما روزنامه‌نگارانی که برای پوشش اعتراضات اخیر زنان در کابل و شهرهای دیگر فعال بودند، با ضرب و جرح و بازداشت سنی های تندرو روبه‌رو شدند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا