آسیااخبارجهانجهان اسلامعلم و فناوریفرهنگ و هنر

دامن زدن فیس بوک به خشونت علیه مسلمانان در هند

اسناد داخلی فیس بوک حاکی از آن است که از بسترهای فیس بوک برای گسترش خشونت و نفرت علیه مسلمانان استفاده می شود.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا در گزارشی نوشت: اسناد داخلی فیس بوک نشان می دهد که بسترهای این شرکت برای گسترش انزجار طلبی و نفرت مذهبی در هند استفاده می شود و محتوای تحریک آمیز آن در درجه اول مسلمانان را هدف قرار داده است.

در این گزارش آمده: محتوای تحریک در فیس بوک علیه مسلمانان به خصوص در ژوئن 2020 میلادی 300 درصد از بیشتر از دوره های قبلی به ویژه دسامبر 2019 میلادی یعنی دوره ای که تظاهرات مذهبی درهند شعله ور شده بود، افزایش یافته است.

محققان فیس بوک اعلام کردند: مطالب علیه مسلمانان همزمان با دعوت به خشونت در سال گذشته گسترش یافته است. در این دوره تظاهرات های اعتراض آمیز علیه قانون جدید شهروندی در هند افزایش یافت.

براساس این گزارش، شایعه ها و فراخوان های خشونت به طور خاص در واتس آپ و فیس بوک در اواخر فوریه 2020 میلادی منتشر شد. هنگامی که خشونت طایفه ای در دهلی جان 53 تن را گرفت.

این گزارش به نقل از کاربران مسلمان و هندو اعلام کرد: آنها در معرض مقدار قابل توجهی از محتوای خشونت بار در فیس بوک و واتس آپ قرار دارند که به درگیری، نفرت و خشونت تشویق می کند. مانند مطالبی که مسلمانان را مسئول شیوع ویروس کرونا در هند دانسته و ادعاهایی مبنی براینکه مسلمان ها، هندوها را هدف قرار می دهند.

پژوهشگران معتقدند که هندوها، ده ها پیام دریافت کردند که از سوی مسلمانان با خطر مواجه اند. مانند «هندوها در خطر» و «مسلمانان در آستانه کشتن ما هستند».

در این گزارش آمده که پیام های تحریک آمیز در این قالب منتشر شده است که مردان مسلمان ازدواج با زنان هندو را دنبال می کنند که نوعی کنترل و سیطره بر این کشور به شمار می آید.

تعدادی از کاربران معتقدند که شرکت فیس بوک مسئول کاهش محتوای انزجارطلبانه از بسترهای خود است.

بر اساس این گزارش دو گروه ملی گرای هندو با حزب سیاسی حاکم در هند ارتباط دارند، براساس دو گزارش جداگانه قبلی ارائه شده توسط تیمی که سوء استفاده از خدمات این شرکت را بررسی می کند، آنها محتوای تحریک آمیز علیه مسلمانان را در این بستر منتشر می کنند.

این روزنامه آمریکایی در گزارش خود آورده که یکی از این گروه ها در پست های خود مسلمانان را با خوک و سگ مقایسه می کند و اطلاعات دروغینی درباره قرآن منتشر کردند.

این دو گروه همچنین در فیس بوک فعال هستند و به دلیل حساسیت های سیاسی در فهرست خطرناک طبقه بندی نمی شوند.

بیش از 300 میلیون هندی از فیس بوک استفاده می کنند و تعداد کاربران واتس آپ بیش از 400 میلیون نفر هستند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا