آسیااخباراروپاافغانستانجهانجهان اسلام

آزار پناهجویان افغانستانی در انگلیس توسط گروه‌های راست افراطی

اخبار و گزارش های منتشر شده نشان می دهد که پناهجویان افغانستانی که با هدف فرار از سنی های تندروی طالبان، راهی کشورهای غربی شده و به این کشورها پناه آورده اند، در آنجا هم به گونه ای دیگر مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ بر اساس این گزارش ها، هزاران پناهجوی افغان که در اقامتگاه‌های موقت کوچه و خیابان‌های پایتخت و شهرهای مختلف انگلیس آواره هستند، این روزها به طور فزاینده‌ای از سوی اعضای گروه‌های فاشیستی، ضدمهاجر و راست افراطی مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرد.

“اول بریتانیا” و “برای بریتانیا” دو گروه‌ سرشناس راست افراطی هستند که در تارنمای خود اعلام کرده‌اند طی هفته‌های اخیر به صورت سرزده از اقامتگاه‌های پناهجویان افغانستانی بازدید کرده‌اند. پویش موسوم به «امید، نه تنفر» هشدار داد که اسکان پناهجویان افغان‌ در انگلیس به کانون توجه گروه‌های افراطی بدل و منجر به احیای حملاتی شده که پیشتر علیه مهاجران سوری صورت می‌گرفت.

فاشیست‌های انگلیسی، پناهجویان را تروریست‌هایی معرفی می‌کنند که درصدد فتح اروپا آمده‌اند. آن ادعا می‌کنند که نگران هزینه اسکان افغانستانی‌ها از جیب مالیات دهندگان انگلیسی هستند. گروه «برای بریتانیا» مدعی شده که پذیرش پناهجویان جدید باعث بی‌کاری کارگران انگلیسی خواهد شد.

در همین حال گروه سیاسی و نژادپرست موسوم به «میهن‌پرستان» تبلیغات گسترده‌ای را به راه انداخته و مردم را دعوت کرده که با نمایندگان مجلس مکاتبه کرده و از آن ها بخواهند که با اسکان افغان‌ها مخالفت کنند. آنها همچنین پارچه‌ نوشته‌هایی را در سطح شهر نصب کرده‌اند که روی آن‌ها نوشته است اجازه نمی‌دهیم نسل ما نابود شود.

«اول بریتانیا» که به دلیل ترویج محتواهای نژادپرستانه امکان ثبت حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی ندارد اخیرا کانال تلگرامی به راه انداخته تا فیلم‌های با محتوای ضدیت با افغانستانی‌ها توزیع ‌کند. اعضای این گروه فاشیستی همچنین چندی پیش مقابل یکی از اقامتگاه‌های پناهجویان‌ در حومه منچستر تظاهرات کرد و شعارهایی را علیه آن‌ها سر می‌دادند.

یکی از سخنگویان پویش «امید، نه تنفر» در این باره گفت: متاسفانه قابل پیش‌بینی بود که گروه‌های راست افراطی پناهجویان افغانستانی را مورد آزار قرار دهند.

بحث مهاجرت از مدت‌ها پیش کانون توجه گروه‌های راست افراطی بود اما ‌آن‌ها از طرح اسکان پناهجویان افغانستانی برای ترویج قرائت‌های اسلام‌هراسانه سوء استفاده کرده‌اند.

دولت انگلیس در جریان عملیات خروج از افغانستان، شهروندان این کشور را که طی ۲۰ سال گذشته تحت عنوان مترجم و دستیار با دولت و خبرنگاران همکاری داشته‌اند به انگلیس منتقل کرد. اما گزارش‌ها حاکیست که بسیاری از خانواده‌های افغانستانی این روزها آواره‌اند و یا وضعیت سختی را در اقامتگاه‌های موقت سپری می‌کنند. برخی هم به شهرهای اطراف منتقل شده که به موجب آن دسترسی آنها به شبکه‌های حمایتی دولت دشوار شده و بلاتکلیفی طاقت فرسایی را تحمل می‌کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا