آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلام

دیدبان حقوق بشر کوچ اجباری شیعیان هزاره را تایید کرد

در دو ماه اخیر یعنی از زمان به قدرت رسیدن دوباره سنی های تندروی طالبان در افغانستان، تاکنون چندین مورد کوچ اجباری شیعیان هزاره توسط عوامل طالبان در مناطق مختلف این کشور گزارش شده است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ در همین راستا سازمان دیدبان حقوق بشر هم تأیید کرد که طالبان در چندین ولایت، شیعیان هزاره را از مناطق‌شان وادار به کوچ اجباری کرده و زمین‌های آنان را میان هواداران خود توزیع کرده‌اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که طالبان از زمان تسلط‌ بر افغانستان تاکنون مردم را در ولایت‌های دایکندی، ارزگان، قندهار، بلخ و هلمند به‌گونه‌ی اجباری کوچ داده‌اند.

در این بیانیه تأکید شده که بیشتر کوچ‌داده‌شدگان هزاره، شیعه و یا افرادی اند که به حکومت سابق نزدیک بودند.

همچنین سازمان دیدبان حقوق بشر تأکید کرده طالبان در زمانی که به بسیاری از هزاره‌ها و دیگر ساکنان این پنج ولایت گفته بودند، خانه‌ها و زمین‌های‌شان را ترک کنند، تنها چند روز محدود به آنان فرصت برای ارائه‌ مطالبات قانونی داده بودند.

سنی های تندروی طالبان به این افراد همزمان گفته بودند که اگر مناطق و خانه‌های‌شان را تخلیه نکنند، «حق ندارند از عواقب آن شکایت کنند».

“پاتریشیا گاسمن” مدیر آسیا در سازمان دیدبان حقوق بشر گفته: افراد طالبان، هزاره‌ها و سایرین را بر اساس «قومیت» و یا «عقاید سیاسی»‌شان مجبور به کوچ از مناطق و خانه‌های‌شان کرده بودند.

او تأکید کرد: این اخراج‌ها با تهدید به زور و بدون هیچ گونه روند قانونی صورت گرفته و این مورد سوء استفاده‌ی جدی است که به مجازات جمعی می‌انجامد.

در گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر درباره ولایت دایکندی و ارزگان گفته شده که در این دو ولایت، دست‌کم مردم از ۱۵ روستا کوچ داده شده‌اند.

براساس این بیانیه، دست‌کم دو هزار و ۸۰۰ نفر از هزاره‌ها از این ۱۵ روستا توسط سنی های تندروی طالبان کوچ داده شده‌اند.

همچنین در این بیانیه تأکید شده: طالبان حتی به ساکنان این روستاها، اجازه‌ی انتقال محصولات زراعتی‌شان را نداده‌اند. سازمان دیدبان حقوق بشر افزوده که علی‌رغم لغو دستور تخلیه در این روستاها، آوارگان هنوز اجازه نیافته‌اند که به خانه‌های‌شان برگردند.

این سازمان درباره کوچ ‌دادن ساکنان ولسوالی ناوه‌میش هلمند توسط طالبان گفته که این گروه دستور اخراج حدود ۴۰۰ خانواده را داده است.

ساکنان این ولسوالی به سازمان دیدبان حقوق بشر گفته اند که طالبان شش نفر از اهالی این ولسوالی را بدلیل سرپیجی از این دستور بازداشت کرده بودند که هنوز چهار نفر آنان در بند طالبان به‌سر می‌برند.

همچنین آنان افزودند که طالبان به آنان اجازه‌ انتقال محصولات زراعتی و وسایل خانه‌ی‌شان را نداده‌اند.

این سازمان درباره کوچ‌دادن اجباری ساکنان قندهار توسط طالبان گفته: این گروه در اواسط سپتامبر سه روز به ساکنان یک مجتمع مسکونی متعلق به حکومت فرصت داده بودند که این منطقه را تخلیه کنند.

این سازمان در پایان تاکید کرده قوانین بین‌المللی هر گونه اخراج اجباری را ممنوع می داند.

سنی های تندروی طالبان هنوز به این گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر واکنشی نشان نداده‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا