آسیااخبارجهانجهان اسلامعلم و فناوریفرهنگ و هنر

نصب محراب‌کاشی مزین به آیات قرآن در موزه ژاپن

موزه ایناکس ژاپن در استان «آیچی» با نصب دائمی تصویر محراب ایرانی با کاشی‌های براق، بخش «کاشی اسلامی از ایران» را در این موزه ایجاد کرد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ محراب‌کاشی نصب‌شده «درِ بهشت» نام دارد و مزین به آیات قرآن و صلوات بر ائمه معصومین علیهم السلام است.

یکی از دست اندرکاران این امر در ژاپن در این زمینه گفت: با هماهنگی موزه ایناکس، مجوز بهره برداری از ۵ اثر ارزشمند کاشی‌کاری مربوط به دوران اسلامی از موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی موزه ملی را در اختیار گرفت که به عنوان بخش ایران در معرض دید علاقه‌‎مندان و فرهنگ دوستان ژاپنی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: اثر محراب کاشی با پهنای ۲۱۰ و بلندای ۳۳۰ سانتی متر متعلق به امامزاده علی بن جعفر علیهماالسلام در شهر مقدس قم در سده هشتم هجری قمری (۷۳۴-۷۱۳ ه.ق) و دوره ایلخانی است که با شماره ۳۲۷۰ در تالار ایلخانی موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری می‌شود و موزه ایناکس علاقه‌مند به نمایش این اثر ارزشمند بوده است.

در قسمت موزه کاشی این مجموعه که به معرفی کاشی‌های تزئینی و تاریخچه توسعه کاشی در سراسر جهان با جذابیت‌های فراوان اختصاص یافته، بیش از ۷۰۰۰ کاشی تزئینی از سراسر جهان و از دوران باستان تا عصر مدرن در معرض دید عموم قرار گرفته است.

بخش اصلی موزه کاشی نیز از سال ۱۹۹۷ افتتاح شده که در آن مجموعه‌های کاشی متنوع از دوره باستانی خاورمیانه تا قرن ۱۹ میلادی و دوره ویکتوریا قرار دارد و در حال حاضر اثر ایرانی ارائه شده نیز در همین بخش به نمایش درآمده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا