آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلام

افغانستان در مسیر انحطاط طالبانی

تغییر و تحولات در کشور جنگ زده و ویران افغانستان به سرعت در حال انجام است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ واقعیت این است که این کشور پس از خروج نیروهای کشورهای مدعی مبارزه با تروریسم و تسلط سنی های تندروی طالبان بر آن، دچار تغییرات بزرگی شده و رو به انحطاط است.

بررسی سیر تحولات و اتفاقاتی که در حال رخ دادن در کشور افغانستان است، نشان می دهد که این کشور در حال پوست اندازی و در عین حال دگردیسی سیاسی است.

افغانستان که حالا در آن سنی های تندروی طالبان قدرت را بدست گرفته اند، علاوه بر کشتارهای آشکار شیعیان توسط عناصر طالبان، شاهد روزهای خونینی در دو روز جمعه و دو مسجد در قندوز و قندهار بود.

حملاتی انتحاری به نماز جمعه شیعیان که صدها شهید و مجروح بر جای گذاشت و اعتراض بسیاری از کشورها، مجامع بین المللی و شخصیت ها را در پی داشت.

شیعیان در اربعین حسینی در افغانستان در امنیتی کامل به پیاده روی و عزاداری پرداختند.

کارشناسان می گویند که طالبان توقع برگزاری چنین مراسمی را نداشت و پس از مشاهده انسجام شیعیان در عزای حسینی، مساجد آنها را با پوششی از داعش هدف قرار داد تا نشان دهد از نظر آنها شیعیان همچنان کافر بوده و قرار نیست به راحتی و در آزادی به مناسک مذهبی خود بپردازند.

حالا پس از دو جمعه خونین، طالبان گفته که امنیت مساجد شیعیان را به عهده می گیرد ولی زمان آن مشخص نیست!

فرمانده پلیس قندهار در این باره گفت: اهالی این منطقه از ما درخواست کرده بودند تا با سلاح از مسجدشان محافظت کنیم، اما این امر محقق نشد.

او وعده داده که در آینده گروهی ویژه برای حمایت از اماکن دینی تشکیل خواهد شد؛ ولی زمان آن را مشخص نکرده است.

از طرف دیگر افغانستان کشوری است که حدود 70 % از رسانه های خود را به دلایل مختلف از دست داده است.

این رسانه ها که شامل رسانه های تصویری، صوتی و نوشتاری می شوند به دلایل مختلفی از جمله مشکلات مالی و یا دسترسی نداشتن به اطلاعات تعطیل و یا در آستانه توقف قرار گرفته اند.

حال پرسش مطرح می شود که آیا می توان به کسانی که خون شیعیان را حلال دانسته و برای به قتل رساندن آنها از یکدیگر سبقت می گیرند، برای تامین امنیت اعتماد کرد؟!

تروریست هایی که در لباس دین به راحتی دروغ می گویند و بارها دیده ایم که چگونه حقیقت را در جهت اهداف خود سر می برند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا