آسیااخبارایرانجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

عید غدیر ثانی در کلام مرجعیت شیعه

مرجعیت شیعه، حضرت آیت الله العظمی حاج سید صادق حسینی شیرازی مدظله، نهم ماه ربیع الأول را عید غدیر ثانی می دانند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ بزرگ احیاگر شعائر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، حضرت آیت الله العظمی حسینی شیرازی مدظله العالی طی اظهاراتی در این باره فرموده اند: نهم ماه ربیع الاوّل روزی است که در روایت معتبر به «غدیر ثانی» تعبیر شده است.

معظم له در ادامه می فرمایند: امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام به صحابی جلیل القدر حذیفه فرمودند: “یا حذیفة، هذا یوم الاستراحة، ویوم تنفیس الهم والکرب، والغدیر الثانی…؛” یعنی، ای حذیفه، امروز روز رفع سختی و دشواری، روز زدودن اندوه و پریشانی و روز غدیر دوم است.

مرجعیت شیعه افزودند: قرار دادن روز نهم ماه ربیع الاول به عنوان غدیر ثانی در کنار روز 18 ماه ذی الحجه روز عید غدیر، در واقع دو بال و دو بازوی اعتقادی اسلام، یعنی اصل تولی و اصل تبری را تشکیل می دهد و این بدان معناست که غدیر اول و غدیر ثانی به عنوان تولی و تبری مکمل یکدیگر هستند و هیچ یک از دیگری جدا نیست.

ایشان افزودند: البته در مقام تعلیم و شمارش فروع دین مقابل شمارش اصول دین، تولی و تبری جزء فروع ده گانه دین آمده که این امر تنها بار آموزشی و حفظ کردن دارد، اما در واقع تولّی و تبرّی از ثوابت اساسی دین و از مسائل اعتقادی اسلام است و نه از فروع آن. به دیگر سخن، تولی و تبری دو بال نیرومند توحید هستند، زیرا توحید یعنی: ایمان به خدا و وحدانیت اوست، وتولی یعنی: دوستی نسبت به اولیای خدا و تبری یعنی: بیزاری از دشمنان خداست و این از شئون توحید است. در مورد نبوت و امامت نیز همین امر صادق است. و در حقیقت تولی و تبری جزء فروع و اعمال نیست، بلکه جزء اصول و امور قلبی و اعتقادی است و هرجا که تولی باشد تبری نیز هست و از یکدیگر جدا نیستند و در همین راستا است حدیث شریفی که می گوید: «هل الدین الا الحب والبغض؛ مگر دین چیزی است جز دوستی خدا و دوستان خدا، و دشمنی دشمنان آنان؟» و لذا در غیر این صورت، اسلام و مسلمانی، دین و دین داری کامل نخواهد بود.

حضرت آیت الله العظمی حسینی شیرازی مدظله در ادامه افزودند: شیخ مفید علیه الرحمه نیز فرموده: “ولایة أولیاء الله تعالی مفترضة وعداوة أعدائه واجبة علی کل حال” یعنی، دوستی اولیای خدا فریضه الهی بوده و دشمنی با دشمنان او در هر حال واجب است.

معظم له ادامه دادند: قرآن کریم درباره تولی و تبری می فرماید: لاَّ تَجِدُ قَوْمًا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ یُوَآدُّونَ مَنْ حَآدَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ…؛ یعنی، هیچ قومی را نَیابی که به خدا و روز واپسین ایمان داشته باشند [و] با کسانی که با خدا و رسولش مخالفت و دشمنی کرده باشند، دوستی ورزند.

ایشان افزودند: معنای این آیه کریمه این است که دوستی اولیای خدا و محبت دشمنان او قابل جمع نیست، بلکه اسلام، یعنی: تولّی اولیای خداست که در عید غدیر تجلی یافته و تبری از دشمنان خداست که در غدیر ثانی چهره نموده است. روایات فراوانی نیز با بیان های گوناگون درباره این دو غدیر 18 ذیحجه و نهم ربیع از معصومین علیهم السلام در دست داریم که این معنی را به اثبات می رساند.

حضرت آیت الله العظمی حسینی شیرازی مدظله افزودند: تعبیر غدیر ثانی در روایت احمد بن اسحاق از آن رو شایان تفکر و تدبر است که مکمل غدیر اول و از آن تفکیک ناپذیر است، که همان معنای تولّی و تبرّی است. امیدوارم به برکت عید غدیر ثانی و صاحب آنروز اوّلین شهیده راه تولی و تبری، حضرت فاطمه زهرا علیها السلام همگی مورد عنایت خدای متعال قرار گیریم و در حد خود قدر و منزلت این روز را بشناسیم و به اندازه توان، انجام وظیفه کنیم. همچنین به لطف و کرم الهی امید دارم که افراد دورمانده از اهل بیت و تعالیم سعادت بخش آنان، با شناخت این مفاهیم، به مسیر حق هدایت، و از برکات این شناخت بهره مند شوند، ان شاء الله.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا