آسیااخبارجهانجهان اسلامعلم و فناوریفرهنگ و هنر

عرضه بزرگ ‌ترین قرآن جهان در اکسپو ۲۰۲۰ دبی

بخشی از بزرگ ترین قرآن کریم جهان که یک هنرمند پاکستانی در حال تهیه آن است در نمایشگاه ۲۰۲۰ دبی، به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ این اثر بر روی ورقه‌هایی از آلومینیوم و با روکش طلا ساخته می‌شود که با نسخه‌های سنتی قرآن که معمولاً بر روی کاغذ، پارچه یا چرم نوشته می‌شده، متفاوت است.

“شاهد رسام” هنرمند و مجسمه‌ساز پاکستانی-کانادایی که در سال ۲۰۰۰ برنده جایزه هنرمند سال دانشگاه العین امارات شد، قبلاً هم ۹۹ اسماء الهی را با حروفی از جنس آلومینیوم و با روکش طلا نوشته بود.

رسام پروژه قرآن را پنج سال پیش در کراچی آغاز کرده و بخشی از این پروژه را در نمایشگاه دبی ۲۰۲۰ ارائه کرده است.

رسام گفت: هر صفحه این قرآن بدون در نظر گرفتن قاب آن ۲,۶۰ متر طول و حدود دو متر عرض دارد. هر صفحه شامل ۱۵۰ کلمه است و این قرآن، در نهایت ۵۵۰ صفحه خواهد داشت. بر اساس کتاب رکوردهای گینس، بزرگترین قرآن فعلی ۲ متر ارتفاع و ۱.۵۲ متر عرض دارد.

وی هم‌ اکنون تیمی شامل ۲۰۰ نقاش و خوشنویس آموزش دیده دارد و امیدوار است تا این قرآن را تا سال ۲۰۲۲ تکمیل کند.

رسام ادامه داد که قصد او از این کار به چالش کشیدن تصورات نادرست پیشین درباره اسلام بوده است.

وی افزود: کتاب مقدس قرآن تاکنون با روش‌های معمول بر روی کاغذ، پارچه و پوست حیوانات نوشته شده است. من می‌خواستم چالش انجام کاری متفاوت را بر عهده بگیرم و بدون محاسبه سختی‌ها و مشکلات، فقط کار بر روی آن را شروع کردم.

رسام افزود: دو صفحه از این قرآن به عنوان نمونه در انجمن پاکستانی‌های دبی نمایش داده شد. لوح‌های بزرگی که آیات قرآن بر روی آن نصب می‌شود با الگوهایی زنده و با الهام از هنر ایرانی، ترکی و عربی و رنگ‌های طبیعی تذهیب‌کاری و تزئین شده‌اند.

حروف قرآنی ابتدا از با گل رس، سپس با گچ طراحی می‌شوند و پس از آن با ورق‌های آلومينيوم و روکش طلا ساخته می‌شوند. در نهایت، بیش از دو هزار کیلوگرم آلومینیوم و ۲۰۰ کیلوگرم طلا برای تکمیل پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود این اثر تا هزاران سال دوام داشته باشد.

رسام افزود: من بسیار امیدوار و مطمئن هستم که همه مردم چه مسلمان و چه غیرمسلمان از آن لذت خواهند برد و وقتی آن را دیدند، به آنچه نوشته شده فکر خواهند کرد. این بدان معناست که آنها در مورد قرآن تأمل خواهند کرد. من از این کار دلسرد نمی‌شوم و بسیار مطمئن هستم که آن را به اتمام خواهیم رساند. نیمی از کار انجام شده است و هر روز که می‌گذرد انرژی تازه‌ای می‌گیرم.

نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ قرار بود اکتبر گذشته برگزار شود، اما به دلیل همه‌گیری کووید ۱۹ به تعویق افتاد. بازدیدکنندگان از اول اکتبر تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ در طول ۱۸۲ روز از دنیای شگفت‌انگیز نوآوری‌ها و سرگرمی‌های روز در این نمایشگاه دیدن می‌کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا