آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلامموسسات جهانی شیعه

از محکومیت انفجار در مسجد شیعیان افغانستان توسط سازمان شیعه رایتس واچ تا عدم تأمین امنیت توسط طالبان

روز گذشته انفجاری در یکی از مساجد شیعیان ولایت قندوز افغانستان رخ داد که بر اثر آن دستکم 300 تن شهید و مجروح شدند. در واکنش به این اقدام تروریستی، سازمان جهانی دیده بان حقوق شیعیان (شیعه رایتس واچ) که تنها نهاد بین المللی دفاع از حقوق شیعیان در سراسر جهان است، این جنایت را به شدت محکوم کرد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ این انفجار در مسجد سیدآباد واقع در منطقه خان‌آباد ولایت قندوز زمانی روی داد که نمازگزاران در داخل مسجد حضور داشتند و حکومت تازه به قدرت رسیده طالبان، هیچ گونه امنیتی را تأمین نکرده است.

باز هم کشتار شیعیان مظلوم افغانستان توسط سنی‌های تندرو. حالا با هر نامی که این گروه های تروریستی بر خود نهاده اند.

انفجاری که نمازگزاران شیعه را توسط سنی های تندروی داعش هدف گرفته، گروهی تروریستی که در ایدئولوژی انطباق کاملی با طالبان دارند.

در این انفجار دستکم 100 تن به شهادت رسیده و 200 تن مجروح شدند. این رویداد تلخ واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را نیز در پی داشته است.

در واکنش به این جنایت، سازمان جهانی دیده بان حقوق شیعیان (شیعه رایتس واچ) که تنها نهاد بین المللی دفاع از حقوق شیعیان در سراسر جهان است، این جنایت را به شدت محکوم کرد و خواستار آغاز فوری شناسایی عاملان آن و مجازات آنها شد.

در همین حال یکی از کاربران در این باره نوشت: شهدای مسجد شیعیان در ولایت قندوز به ۱۰۰ تن رسید! کجاست امنیت حکومت طالبانی؟

کاربر دیگری گفت: متاسفانه دشمنان مردم افغانستان در مسجد جامع سید آباد در مرکز ولایت قندوز شماری زیادی از هم وطنان ما را شهید و مجروح ساختند. هدف قرار دادن مردم بر اساس قوانین دینی و بین المللی جرم بوده و هیچ توجیه انسانی ندارد. مسولین باید عاملان آن را شناسایی و مجازات نمایند.

یکی دیگر از کاربران اینطور نوشت: شیعیان همیشه قربانی هستند. قربانی صلح، قربانی جنگ، قربانی جمهوری آمریکایی، قربانی امارت طالبانی، قربانی تغییر ساختار منطقه و بین‌الملل، قربانی سناریوهای بازیگران ملی و فرا ملی، و قربانی دخالت همسایگان …

هفته گذشته نیز انفجاری در نزدیک مسجد عیدگاه در کابل رخ داد که در نتیجه آن دست کم 28 نفر کشته و مجروح شدند. در بیشتر از دو ماهی که گروه طالبان قدرت را در کابل به دست گرفته‌اند، این چندمین حمله خونین انتحاری است که در این کشور رخ می‌دهد.

نخستین انفجار در هفته دوم تسلط طالبان بر افغانستان، در نزدیک فرودگاه کابل، زمانی به وقوع پیوست که هزاران نفر تلاش داشتند وارد این فرودگاه شوند.

در آن زمان عملیات تخلیه شهروندان خارجی و همکاران افغانی‌شان جریان داشت و بسیاری تلاش داشتند طی همان روند از افغانستان فرار کنند. در آن حمله انتحاری که مسئولیت آن را شاخه خراسان داعش به عهده گرفت، حدود ۲۰۰ نفر از جمله کودکان و زنان جان باختند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا