آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلامعلم و فناوریفرهنگ و هنر

از محدودیت جدید طالبان برای مذاهب تا برنامه ریزی برای تربیت دانش آموزان افغانستان

هر چه زمان می گذرد، از اظهارنظرها و اقدام های صورت گرفته توسط سنی های تندروی طالبان، انحراف فکری، افراط گرایی و تروریستی بودن اندیشه و اعتقادات ‌آن‌ها، بیش از پیش برملا می شود.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ در همین راستا طالبان در جدید ترین اقدام خود، علاوه بر تعیین محدودیت برای پیروان دیگر مذاهب در این کشور، برای تربیت دانش آموزان هم برنامه ریزی های خاصی کرده است.

عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان در نشستی رسمی گفت: از دانش ‌آموزانی که در 20 سال گذشته در افغانستان درس خوانده‌اند، هیچ انتظاری نباید داشت.

وی در این نشست که با حضور شماری از استادان دانشگاه‌ برگزار شد، علاوه بر بی ارزش دانستن تحصیل دانش در 20 سال گذشته در افغانستان، گفت: بنیادهای تحصیل و آموزش در افغانستان باید از نو گذاشته شود و از دانش‌آموزان باید از اول “مطابق ارزش‌ها” تربیت شوند. معلمانی هم باید تربیت شوند که نسل آینده را طوری تربیت کند به گفته او “به درد ما بخورد”.

حقانی حدود سه هفته پیش بر ارزش‌ها و آموزش‌های دینی و ترجیح آن نسبت به آموزش‌های آکادمیک تاکید کرد و با اشاره به وزیران تعیین شده از سوی طالبان گفته بود: تقریبا تمام کسانی که در حکومت طالبان به پست های بالا رسیده‌اند، در دانشگاه درس نخوانده‌اند بلکه “عالم دین” هستند.

وی گفته بود: طالبان می‌خواهد یک برنامه درسی معقول و اسلامی ایجاد کند که منطبق بر ارزش‌های اسلامی، ملی و تاریخی بوده و از سوی دیگر، بتواند با کشورهای دیگر رقابت کند!

از سوی دیگر “نورالله منیر” سرپرست وزیر آموزش و پرورش طالبان گفت: قوانین اسلامی علیه آموزش زنان نیست و دولت طالبان قصد ندارد زنان را از تحصیل محروم کند. درباره بازگشت دختران به مکتب و ادامه آموزش آنها قبلا مقام‌های طالبان گفته‌اند که قبل از آن باید “شرایط مناسبی” برای آنها ایجاد شود.

مداخله سنی های تندروی طالبان در امر تحصل دانش آموزان در حالی رخ داده که این گروه تروریستی بطور ضمنی بیانیه ای نیز در مقابله با تمامی ادیان و مذاهب افغانستان صادر کرد.

بر اساس بخشنامه حکومتی طالبان، مراسم و محافل مذهبی در افغانستان نباید مخالف با دستورات مذهب حنفی باشد. همچنین تمام کارمندان درجه اول حکومت باید پیرو مذهب حنفی باشند.

این بدان معنی است که بزودی علاوه بر دانشگاه ها، موسسات آموزشی شیعه و دیگر نهادهای وابسته به آنها در افغانستان نیز توسط عناصر این گروه تروریستی مورد حمایت برخی کشورها تعطیل خواهند شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا