آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلام

افزایش قیمت مواد مخدر با تسلط سنی های تندروی طالبان بر افغانستان

گزارش‌ها از افغانستان حاکی از اوج گرفتن قیمت مواد مخدر است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان) به نقل از فرانس۲۴؛ با تسلط سنی های تندروی طالبان بر افغانستان و درحالیکه اقتصاد کشور در آستانه فروپاشی کامل است، قیمت مواد مخدر به ویژه خشخاش و مواد اولیه تولید هروئین در این کشور به میزان بالایی افزایش یافته است.

افزایش قیمت مواد مخدر با تسلط سنی های تندروی طالبان بر افغانستان

از روز ۱۵ اوت که افغانستان بطور کامل بدست عناصر طالبان افتاده، قیمت خشخاش و سایر انواع مواد مخدر به خصوص هروئین سه برابر شده است.

تولیدکنندگان خرده‌پای مواد مخدر در افغانستان هر کیلوگرم هروئین را به قیمت ۱۷۵۰۰ روپیه پاکستان (۱۰۰, ۹۰ یورو) به قاچاقچیان می‌فروشند و این رقم در خاک کشورهای اروپایی تا گرمی ۵۰ دلار نیز افزایش می‌‎یابد.

خشکسالی، ناامنی، بی‌ثباتی سیاسی و نیز بسته شدن مرزها باعث افزایش سرسام‌آور قیمت مواد مخدر در افغانستان شده هرچند از زمانی که طالبان در این کشور به قدرت رسیده، میزان تولید کمی بیشتر شده است.

با این حال تولیدکنندگان معتقدند کاهش شدید تولید و کمبود مواد در آینده قیمت‌ها را بالاتر هم خواهد برد.

زمانی که عناصر طالبان در ده ۹۰ میلادی به قدرت رسیدند، کشت و مصرف مواد مخدر را ممنوع کردند اما بعدها که به یک گروه تروریستی تبدیل شدند، خود از مواد مخدر بعنوان منبع اصلی درآمد استفاده کردند.

اکنون نیز مشخص نیست در آینده، طالبان چه تصمیمی در مورد مزارع انبوه خشخاش خواهد گرفت چه اینکه اقتصاد افغانستان در آستانه فروپاشی است و کشاورزان جایگزین چندانی برای کشت ندارند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا