آسیااخبارجهانجهان اسلامعربستان سعودی

«اعدام» روش سیستماتیک آل سعود برای حذف مخالفان

آل سعود برای خاموش کردن صدای معترضان هرزگاهی به اعدام جمعی از زندانیان سیاسی خود اقدام می کند، اما تاکنون نتوانسته است تا با این روش صدای معترضان را خاموش کند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ ظلم و بی عدالتی ضد در حق فعالان حقوقی و اجتماعی بازداشت شده در زندان های آل سعود به جایی رسیده که صدای سازمان های حقوقی برای کمک به آنها درآمده است. بسیاری از آنها یا محاکمه نشده اند و یا محاکمه غیرعادلانه داشتند، حتی برخی از آنها حق دفاع از خود و رد اتهامات شان را نداشتند.

«اعدام» روش سیستماتیک آل سعود برای حذف مخالفان

این اتفاقات درحالی است که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان مدعی است که تغییرات در این کشور را به سمت بهتر و گسترش دموکراسی هدایت می کند، اما واقعیت این است که با روش دیکتاتورمآبانه مخصوص خود بر کشور حکومت می کند.

در حال حاضر زندگی دهها زندانی در زندان های عربستان در خطر است و احتمال اعدام آنها وجود دارد، همین مسئله باعث شده که سازمان های حقوقی برای جلوگیری از این اتفاق بیانیه صادر کنند.

سازمان اروپایی عربستانی حقوق بشر در صفحه توئیتر خود با ابراز نگرانی نسبت به سرنوشت 41 زندانی که با محاکمه غیرعادلانه مواجه اند، نوشت: 41 زندانی در عربستان تهدید به اعدام شدند. زیرا این کشور از ابتدای امسال تاکنون 50 را در محاکمه هایی که حداقل شرایط عدالت را نداشتند، محکوم به اعدام کرد و به خاطر اتهامات غیرجدی کشته شدند.

این سازمان نوشت: تعدادی از این زندانیان از جمله صالح الشیحی، روزنامه نگار عربستان که زندگی شجاعانه ای داشت، در شرایط سخت و پیچیده در زندان های آل سعود کشته شد. مرگ ناگهانی الشیحی این فرضیه را ایجاد کرد که مسئولیت مرگ وی به گردن رژیم سعودی است.

این سازمان اعلام کرد: عیسی النخیفی نیز به دلیل پرده برداشتن از فساد مالی مورد شکنجه قرار گرفتند و محکوم به شش سال زندانی و شش باز ممنوعیت از سفر محکوم شد.

در همین حال، سازمان حقوقی «سند» نیز اعلام کرد: مقامات عربستان از اوایل سال جاری مجازات اعدام را برای 50 زندانی اجرا کرده است. به همین دلیل 40 نفر دیگر را با مجازات مرگ روبه رو هستند.

محکومیت های بین المللی علیه ریاض به دلیل بی اعتنایی نسبت به پیامدهای ترسناک بشردوستانه بن سلمان در داخل و خارج از کشورش افزایش یافته است.

سازمان القسط نیز به ناپدید شدن فعالان اشاره و اعلام می کند که سرنوشت بیشتر این فعالان به اعدام یا مرگ در شرایط پیچیده در داخل زندان منجر می شود. مقامات سعودی به طور مرتب به ناپدید کردن اجباری زندانیان را ادامه می دهد، این عملیات در ماه های اخیر متوقف نشده است، به طوری که اسامی جدیدی از بازداشت شدگان به مفقودین اضافه شده است.

این سازمان گزارش می دهد: عربستان کنوانسیون بین المللی حمایت از همه افراد دربرابر ناپدید شدن اجباری را تایید نکرده است، به همین دلیل ناپدید شدن اجباری را به صورت سیستماتیک به عنوان بخشی معمول از هدف قرار دادن کسانی که حق ابراز عقیده و سایر حقوق اساسی را دارند، ادامه می دهد.

مرکز مطالعات «Freedom House» در گزارش خود آورده است که عربستان در رده هفتم بدترین کشورهای از نظر نقض آزادی ها و دمکراسی در جهان قرار دارد و از نظر آزادی های سیاسی به عنوان بدترین کشور و از نظر آزادی های مدنی در رتبه ششم قرار دارد. عربستان یکی از ناامن ترین کشورها از نظر حقوق بشر در جهان است.

براساس این گزارش، مقامات سعودی در سال 2019 میلادی از پنج منطقه مختلف از جمله ریاض، مکه مکرمه، مدینه منوره، منطقه القصیم، القطیف و الاحساء که بیشتر آنها شیعه هستند، نزدیک به 37 نفر اعدام کرد. این افراد در حرکت های مردمی 2011 میلادی شرکت کرده بودند و یا این حرکت را تایید و حمایت کرده بودند. مقامات سعودی برای توجیه جنایت خود اتهامات دیگر همچون اخلال در امنیت، ایجاد آشوب و تشکیل گروهک تروریستی را به آنها وارد کرده بودند.

این اعدام ها برای به حاشیه راندن معترضان و مخالفان سیاست بن سلمان و یا خاموش کردن آنها انجام می شود. اگرچه اعدام های مشابه تاکنون باعث نشده که فعالان اجتماعی و حقوقی عربستان از اعتراض های مسالمت آمیز خود دست بکشند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا