آسیاآمریکااخبارافغانستانجهانجهان اسلام

سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا: طالبان را گروه تروریستی اعلام کنید

سناتورها از تمام کشورهای دنیا خواسته‌اند که سلطه طالبان بر افغانستان را «کودتا» اعلام کنند و اجازه ندهند طالبان به منابع مالی دست یابند

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ لیندسی گراهام و مایکل والتز، سناتورهایی از حزب جمهوری‌خواه در آمریکا، می‌گویند که طالبان باید به‌عنوان یک گروه تروریستی جهانی اعلام شود و هیچ کشوری دولت آنان را به رسمیت نشناسد.

سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا: طالبان را گروه تروریستی اعلام کنید

این دو سناتور آمریکایی علاوه بر تاکید بر تروریست خواندن گروه طالبان، از وزارت خارجه ایالات‌متحده خواسته‌اند تمام دارایی‌های دولت پیشین افغانستان را مسدود کند و از کشورهای دیگر هم بخواهد چنین کنند. این سناتورها همچنین از تمام کشورهای دنیا خواسته‌اند که سلطه طالبان بر افغانستان را «کودتا» اعلام کنند و اجازه ندهند طالبان به منابع مالی دست یابند.

سناتور لیندسی گراهام در این باره گفته است: «طالبان یک گروه جهادی کاملا افراطی است و از تروریسم به‌عنوان تاکتیک خود استفاده می‌کند. طالبان باید یک گروه تروریستی اعلام شود.»

گراهام هشدار داد: «اگر دولت آمریکا طالبان را به رسمیت بشناسد، آمریکایی‌ها در سراسر جهان با خطر مواجه می‌شوند و فاجعه‌ای بزرگ در پیش خواهد بود.»

سناتور مایکل والتز نیز طالبان را به اجرای فعالیت‌های تروریستی، پناه دادن به سایر گروه‌های تروریستی، نقض حقوق بشر، نقض آزادی بیان و سرنگون کردن نظام‌ی دموکراتیک متهم کرده و گفته است: «طالبان با فاجعه‌ای که در افغانستان ایجاد کرد، اکنون بیش از آنکه بتواند اعتبار جهانی به دست بیاورد، باید به طور رسمی به‌عنوان یک گروه تروریستی اعلام شود.»

در همین حال، پتراس استراویچیوس، نماینده لیتوانی در مجلس نمایندگان اروپا، اظهار داشت: «طالبان هنوز هم یک سازمان تروریستی است که در گذشته جنایت‌های زیادی را مرتکب شده است که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.» او افزود: «به رسمیت شناختن دولت طالبان زود است و باید آنچه را در افغانستان اتفاق می‌افتد، زیر نظر داشته باشیم.»

طالبان چند هفته پس از تصرف کابل، رسما دولت جدید خود را معرفی کرد اما تاکنون که از اعلام دولت این گروه بیش از ۱۰ روز می‌گذرد، هیچ کشوری آنان را به رسمیت نشناخته است. در حالی‌ که طالبان از ابتدا در زمینه بسیار تلاش‌ کردند و این تلاش‌ها هنوز هم ادامه دارد تا جامعه جهانی به‌ویژه آمریکا آنان را به رسمیت بشناسد. با این همه هنوز این امر محقق نشده است و هر روز که می‌گذرد، بدبینی‌‌ها به طالبان در افغانستان و بیرون از آن بیشتر می‌شود و منتقدان طالبان می‌کوشند مانع از به رسمیت شناخته شدن این گروه شوند.

گفتنی است طالبان پس از به دست گرفتن دوباره قدرت سیاسی در افغانستان، همواره تاکید می‌کردند که با تفاهم و مشورت با سیاستمداران تاثیرگذار افغان یک نظام فراگیر که نماینده تمام اقوام و اقشار جامعه افغانی از جمله زنان باشد، تشکیل می‌دهند اما خلف وعده کردند و بدون مشورت و حضور زنان با تصمیمی یک‌جانبه دولت اعلام کردند. این کار طالبان با واکنش‌ سایر گروه‌های سیاسی در افغانستان، زنان این کشور و کشورهای خارجی روبه‌رو شد و بدبینی‌ به آنان روزبه‌روز افزایش یافت.

اکنون بیشتر سیاستمداران افغان، زنان، فعالان جامعه مدنی و افغان‌های خارج از افغانستان بر به رسمیت نشناختن طالبان از سوی جامعه جهانی و کمک‌ مالی ندادن به آنان تاکید دارند. از نظر آنان، طالبان یک گروه تروریستی خطرناک است که اگر به رسمیت شناخته شود و کمک‌های کلان مالی دریافت کند، در آینده خطر بزرگی برای جهان خواهد شد و آن زمان دیگر هیچ قدرتی توان ایستادگی و مقابله با آن‌ها را نخواهند داشت.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا