آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلامعراق

نگرانی طلاب هزاره مقیم شهر مقدس نجف از رفتار طالبان در مناطق شیعه ‌نشین

با به قدرت رسیدن سنی های تندروی طالبان در افغانستان، نه تنها شیعیان افغانستان نگران آینده خود در این کشور هستند، بلکه افغانستانی های مقیم دیگر کشورها، از وضعیت خانواده، نزدیکان و دیگر شیعیان این کشور به شدت نگراننند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ در همین راستا طلاب افغانستانی که در شهر مقدس نجف در عراق تحصیل می‌ کنند نیز نگران خانواده خود در مناطق هزاره نشین افغانستان هستند.

نگرانی طلاب هزاره مقیم شهر مقدس نجف از رفتار طالبان در مناطق شیعه ‌نشین

خبرگزاری فرانسه در نوشتاری به وضعیت فعلی شیعیان هزاره در افغانستان پرداخته است.

سنی های تندروی طالبان بین سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ که قدرت را در افغانستان در دست داشتند جنایت‎های زیادی علیه شیعیان هزاره مرتکب شدند که بیم آن می‌رود این اقدامات دوباره تکرار شود؛ هر چند تاکنون که یک ماه از به قدرت رسیدن طالبان گذشته، این گروه تلاش کرده اعتماد جامعه هزاره را به دست آورد؛ با این حال و با سابقه تاریک طالبان، هزاره‌‍‌ها به این گروه اعتماد ندارند چه اینکه گزارش‌هایی در مورد تخریب تندیس “شهید عبدالعلی مزاری” نیز مخابره شد که نهایتاً طالبان این تخریب را به گردن نگرفت.

طلبه‌های افغانستان که از دهه‌ها پیش برای تحصیل علوم دینی وارد حوزه علمیه شهر مقدس نجف شده‌اند نیز نمی‌توانند نگرانی خود را از وضعیت خانواده و نزدیکان خود در افغانستان پنهان کنند.

آنها نگران تکرار کشتارهای دهه ۹۰ در مناطق هزاره نشین هستند.

شیخ “علی بصیر” ۵۱ ساله که یکی از این طلاب است می‌گوید: من دوست دارم به کشورم بازگردم و علوم دینی را به مردم خودم منتقل کنم؛ اما با وضعیت فعلی نمی‌دانم امنیت در افغانستان پایدار خواهد بود یا نه.

با این حال بسیاری از طلاب هزاره می‌گویند دوست دارند خانواده خود را از افغانستان خارج کرده و به شهر مقدس نجف بیاورند.

بسیاری از آنان که عربی را بسیار خوب صحبت می‌کنند، نجف را شهری آرام، امن و مقدس می‌دانند و دوست دارند با خانواده خود در این شهر زندگی کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا