آسیااخبارجهانجهان اسلام

ادامه عدم دسترسی بازرسان سازمان ملل به مناطق مسلمان نشین چین

دولت مرکزی چین همچنان به سرکوب اقلیت مسلمان ایغور، در شرق این کشور ادامه می دهد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ این درحالی است که بازرسان سازمان ملل و سازمان های حقوقی وابسته و آزاد اجازه بازدید از ایالت سین کیانگ را ندارند.

ادامه عدم دسترسی بازرسان سازمان ملل به مناطق مسلمان نشین چین

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد از عدم دسترسی کارشناسان این نهاد به ایالت سین کیانگ چین ابراز تاسف کرد.

“میشل باشله” رئیس نهاد حقوق بشری سازمان ملل در این باره گفت: ما به ایالت مسلمان نشین سین کیانگ در غرب چین دسترسی نداریم و از این بابت متاسفیم.

باشله با اعلام اینکه گزارش نهایی خود درباره وضعیت حقوق بشر در سین کیانگ را به زودی به پایان می ‌رساند، گفت: ما همچنان به این ایالت دسترسی نداریم و از چین می‌خواهیم اجازه دهد برای بررسی شرایط مسلمانان اویغور به سین کیانگ سفر کنیم.

“باشله” که رئیس جمهور سابق شیلی هم بوده، افزود: من متاسفم که برای تکمیل گزارش خود نتوانستم بطور مستقیم به مسلمانان اویغور دسترسی پیدا کنم؛ با این حال همکاران من با اطلاعات و مدارک موجود از نقض آشکار حقوق بشر در سین کیانگ گزارش نهایی را تهیه کرده‌اند که به زودی آماده می‌شود.

چین همواره گزارش‌ها درباره وضعیت مسلمانان اویغور را رد کرده و می‌گوید تنها به مبارزه با تروریسم در این منطقه مسلمان نشین تاکید دارد با این حال گزارش‌ها از شکنجه و زندانی کردن یک میلیون اویغور و تلاش برای عقیم سازی و کنترل جمعیت در این منطقه بسیار است.

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل در ادامه درباره وضعیت حقوق بشر در افغانستان نیز به سنی های تندروی طالبان انتقاد کرده و این گروه را به عهدشکنی درباره برخورد با زنان و دختران متهم کرد.

باشله در پایان گفت: طالبان به قول‌های خود درباره زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی عمل نکرده و در سه هفته گذشته شاهد کمرنگ شدن حضور زنان در اجتماعات افغانستان هستیم.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا