آسیااخبارجهانجهان اسلامعلم و فناوریفرهنگ و هنر

لغو ممنوعیت حجاب در مدارس ازبکستان پس از ۲۷ سال

دولت ازبکستان سرانجام بعد از سال ‌ها، ممنوعیت استفاده از حجاب در مدارس را لغو کرد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ برخی لغو ممنوعیت حجاب در مدارس ازبکستان را نشانه تمایل دولت فعلی برای کاهش فشار‌های مذهبی بر مردم و جلوگیری از تأثیر حکومت به وجود آمده در کشور همسایه توسط سنی های تندروی طالبان می ‌دانند.

لغو ممنوعیت حجاب در مدارس ازبکستان پس از ۲۷ سال

“شیرزاد شیرمانوف” وزیر آموزش ‌و پرورش ازبکستان با اعلام خبر لغو ممنوعیت حجاب در مدارس این کشور، تصریح کرد که مقامات ازبکستان به شرطی که حجاب مورد استفاده سفید یا روشن باشد، استفاده از آن را در مدارس مجاز می‌ دانند.

لغو ممنوعیت حجاب که از سال ۱۹۹۴ میلادی اجرایی شده بود تحولی بزرگ در کشوری است که برای ده‌ها سال تحت کنترل اتحاد جماهیر شوروی بوده و در آن جلوه‌های اسلام سرکوب شده است.

در عین حال ازبکستان و به ویژه بخارا و سمرقند در دوره‌های مختلف تاریخی همواره یکی از کانون‌های مهم تمدن و علوم اسلامی بوده است.

پس از استقلال ازبکستان از اتحاد جماهیر شوروی، رهبر این کشور، اسلام کریموف، به مردم قول داد که به خواسته‌های آن‌ها برای پایبندی به باورهای اسلامی خود احترام خواهد گذاشت، اما کریموف به وعده‌های خود عمل نکرد و با حمایت روسیه حکومت خود را به یک حکومت سرکوبگر تبدیل کرد.

در نتیجه اقدامات کریموف فشار بر زندگی اسلامی در ازبکستان حتی بیشتر از دوران اتحاد جماهیر شوروی افزایش یافت و استفاده از حجاب در تمام مدارس و مؤسسات دولتی ممنوع شد.

تحلیلگران معتقدند که تسلط طالبان بر قدرت در جنوب ازبکستان در عزم دولت این کشور برای کاهش فشار بر مسلمانان نقش دارد، چرا که دولت ازبکستان نگران افرادی است که تحت تأثیر سنی های تندروی طالبان قرار گرفته ‌اند.

حال چه این تحلیل درست یا نادرست باشد، اما در کل لغو ممنوعیت حجاب در مدارس ازبکستان گامی مثبت در راستای نزدیک شدن به آموزه های دین مبین اسلام به شمار می رود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا