آسیاآمریکااخبارجهانجهان اسلامعربستان سعودی

آغاز محاکمه مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر در آمریکا

محاکمه مغز متفکر حملات 11 سپتامبر 2001 میلادی در ایالات متحده آمریکا آغاز شد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ چند روز مانده به بیستمین سالگرد حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، محاکمه “خالد شیخ محمد” طراح و مغز متفکر این حملات و چهار نفر دیگر بار دیگر در آمریکا آغاز شد.

آغاز محاکمه مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر در آمریکا

«خالد شیخ محمد» طراح حملات ۱۱ سپتامبر و دیگر متهمان که به مدت ۱۵ سال در زندان مبارزه با تروریسم گوانتانامو واقع در کوبا نگهداری می شدند، برای اولین بار از اوایل سال ۲۰۱۹میلادی تاکنون در دادگاه حاضر می شوند.

خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت: روند رسیدگی به پرونده متهمان در ۱۷ ماه گذشته بدلیل همه گیری کرونا متوقف شده بود و به نظر می رسد رسیدگی به این پرونده از همان جایی که در دور قبلی متوقف شده بود، آغاز شود.

متهمان تلاش کردند در دور قبلی محاکمه ها بیشتر شواهد ارائه شده از سوی آمریکا را رد کنند.

آنها ادعا کرده اند که چنین شواهدی با شکنجه متهمان در بازداشتگاه های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) بدست آمده است.

روز یکشنبه قاضی نظامی این پرونده گفت که در اولین جلسه به موضوع صلاحیت خود او در بررسی این پرونده خواهد پرداخت.

به وکلای هر دو طرف اجازه داده شده در دادگاه رسیدگی به جرائم جنگی حضور یابند و درباره احتمال سوگیری قاضی جدید این پرونده سوال کنند. در ادامه این هفته نیز جلساتی عمدتا با حضور دادستان ها و تیم های حقوقی برگزار خواهد شد.

وکلای این پرونده می گویند ۵ نفر از متهمان همگی دچار ضعف بدنی هستند.

آنها در اتاق های دادگاه که بشدت امنیت آنها حفظ شده است و سیم خاردار به دور آنها کشیده شده حضور خواهند داشت و هر یک تیم های دفاعی خود را دارند.

این پنج نفر با مجازات مرگ به اتهام قتل و تروریسم در دادگاه جنایت جنگی مواجه هستند.

در دادگاه اعضای خانواده ۲ هزار و ۹۷۶ نفر از قربانیان این حمله تروریستی و تعداد زیادی از خبرنگاران حاضر هستند.

آمریکا به بهانه حمله یازده سپتامبر حضور نظامی خود در افغانستان را با هدف آنچه جنگ با تروریسم خواند آغاز کرد؛ حضوری که با گذشت ۲۰ سال نتوانست دستاورد مطلوبی داشته باشد و در نهایت با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان همراه شد.

هر چند این حضور باعث کمرنگ شدن عناصر القاعده در این کشور شد، اما جنگ های پی در پی و حملات تروریستی سنی های تندرو به غیر نظامیان و خصوصا شیعیان جان انسان های بی گناه فراوانی را گرفت.

در پایان نیز با خروج آمریکا سنی های تندروی طالبان قدرت را در دست گرفته و به عقیده کارشناسان احتمالا این کشور وارد جنگ داخل شدیدی خواهد شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا