آسیااخبارجهانجهان اسلامفرهنگ و هنر

افزایش خشونت نژادپرستانه علیه مسلمانان هند در سایه بی توجهی دولت «نارندرا مودی»

حوادث نژادپرستانه علیه مسلمانان در هند در سال های اخیر افزایش یافته، بدون این که حکومت این اقدامات را محکوم کند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ ناظران و تحلیلگران اجتماعی در این باره می گویند که اختلافات مذهبی از دیر باز در هند وجود داشته اما منتقدان سیاست های حکومت هند می گویند که خشونت علیه مسلمانان از سال 2014 میلادی و در سایه دولت ناسیونالیستی هندوی «نارندرا مودی» نخست وزیر هند افزایش یافته است.

افزایش خشونت نژادپرستانه علیه مسلمانان هند در سایه بی توجهی دولت «نارندرا مودی»

فعالان شبکه های اجتماعی ماه گذشته ویدیویی را منتشر کردند که در آن دختر کوچک وحشت زده ای به پدر مسلمانش چسبیده است، درحالی که گروهی از هندوها به پدرش حمله کردند.

تصاویر تکان دهنده دیگری راننده یک سه چرخه را نشان می دهد که مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دختر کوچکش گریه می کرد و از مردم می خواست تا وی را کتک نزنند.

مهاجمان از قربانی خواستند که فریاد بزند «زنده باد هند» و «الهه رام پیروز باد». این عبارت محبوب هندوها است که در سال های اخیر به شعاری برای کشتار تبدیل شده است

پس از این اتفاق، حادثه دیگری رخ داد که فعالان اجتماعی ویدیویی از آن را منتشر کردند.

این فیلم یک فروشنده مسلمان به نام «تسلیم علی» را نشان می دهد که توسط گروهی از هندوها در شهر اندور در ایالت مادیا پرادش مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته است. آنها به وی گفتند در آینده از مناطق هندو نشین دوری کند.

تسلیم علی به پلیس شکایت کرد و گفت که پنج یا شش هندو به وی حمله کردند و به خاطر فروش کیک در منطقه هندوها مورد اهانت قرار گرفته است، ولی این شکایت نتیجه ای نداشت.

در دوره نخست زمامداری مودی نیز، حوادث متعددی علیه مسلمانان توسط گروهی موسوم به «نگهبان گاو» رخ داد.

انتقادات بسیاری به سکوت نخست وزیر هند نسبت به این حملات و محکوم نکردن سریع آنها انجام شد، اما دولتمردان هندی به سکوت خود نسبت به حمله و تعرض به مسلمانان این کشور ادامه دادند.

«پراکاس جاوادیکار» رهبر ارشد حزب بهاراتیا جاناتا به خبرگزاری ها گفته: دولت معتقد است که کشتار خارج از چارچوب قانون در هر کجا باشد، بد و نامطلوب است، اجرای قانون و نظم از اختیارات دولت است و مسئول این مسئله است.

او رسانه ها را به تحریک و تعصب و تمرکز بر حمله علیه مسلمانان متهم کرد.

جاوادیار می گوید: اگر به داده های رسمی نگاه کنید، 160 هندو از بین 200 نفر به طور غیرقانونی کشته شدند. افراد از همه ادیان هدف قرار گرفتند.

جاوادیار در حالی این آمار را ارائه داده است که منبع آنها را نگفت، زیرا هند اینگونه داده ها و آمارها را جمع آوری نمی کند.

در سال 2019 میلادی، یکی از پایگاه های تحقیقاتی درباره این وقایع که جنایت های نفرت را در هند آمارگیری می کند، گزارش داد که بیش از 90 ٪ از قربانیان در 10 سال گذشته را مسلمانان تشکیل می دهند.

عاملان این حملات هنوز بدون مجازات هستند و از نظارت سیاسی حزب بهاراتیا جاناتا به رهبری مودی برخوردارند، به طوری که یک وزیر دولت پیشین هند از سه هندو به دلیل قتل یک مسلمان تجلیل کرد.

«حسیبه امین» هماهنگ کننده شبکه های اجتماعی در حزب کنگره می گوید که اینگونه حملات امروز در هند بسیار شایع شده و این مسئله تنها به این دلیل است که مجازاتی برای آشوبگران و متعرضان وجود ندارد. حمله به مسلمان مطلوب است و نفرت بسیار زیاد شده و طرفداران انزجارطلبی به خاطر اقدامات شان پاداش می گیرند.

از زمان آغاز دوره دوم نخست وزیری مودی در سال 2019 میلادی، خشونت علیه مسلمانان افزایش یافته است.

صاحب نظران علوم اجتماعی می گویند: ناسیونالیسم دینی فکر خطرناکی است که می تواند به خشونت طایفه ای منجر شود.

اما قدرت سیاسی حاکم که باید مسئولیت اوضاع نابسامان در هند و خشونت علیه مسلمانان را بپذیرد، نسبت به این مسئله سهل انگار و بی توجه است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا