آسیااخبارجهانجهان اسلامهيئت ها و شعائر حسينى

نگاهی به آیین عزاداری در شهرهای شیعه نشین داغستان روسیه

کشور ۱۴۶ میلیون نفری روسیه حدود ۳۰ میلیون مسلمان دارد که جمعیت شیعه آن سه میلیون نفر تخمین زده شده است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ بخشی از این شیعیان از قرن ها پیش در منطقه داغستان سکونت دارند. این عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نیز مانند دیگر شیعیان جهان، هر ساله در أیام محرم به برگزاری عزاداری برای سید و سالار شهیدان، حضرت أبا عبدالله الحسین علیه السلام می پردازند.

نگاهی به آیین عزاداری در شهرهای شیعه نشین داغستان روسیه

مسلمانان جمهوری داغستان روسیه بخصوص در شهرهای بزرگ شیعه نشین مخاچ قلعه، دربند و قیزلار در شمال دریای خزر هر سال برنامه های عزاداری امام حسین علیه السلام را با شکوه خاصی برگزار می‌ کنند.

در مخاچ قلعه پایتخت جمهوری داغستان، مردم در این ایام روزانه در مساجد این شهر حضور یافته و عزاداری امام حسین علیه السلام و یارانش را برگزار می‌کنند.

خطیبان مساجد مخاچ قلعه در این مراسم‌ با تاکید بر اهمیت قیام عاشورا در تاریخ اسلام، بر ماندگاری پیام مبارزه با ظلم امام حسین علیه السلام در جهان تاکید می کنند.

دربند یا دربنت، شیعی ترین شهر روسیه نیز شاهد برگزاری مراسم سوگواری برای کربلا است که در آن مسلمانان برای شهادت حضرت امام حسین علیه السلام عزاداری می کنند.

روحانیون با بیان تاریخ صدر اسلام پس از شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله و روند تدریجی بازگشت اشرافیت و سنت های جاهلی به ویژه فخر فروشی و بزرگنمایی به عنوان یک ارزش، تاکید می کنند که قیام امام حسین علیه السلام سبب شد این رویکردهای ضد انسانی برای همیشه در تاریخ اسلام نکوهیده شمرده شود.

مسجد شهر گیزلار داغستان نیز با برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم، این روزها شاهد حضور گروه پرشماری از مسلمانان است که پس از سخنرانی، آئین سنتی نوا خوانی سوگ آمیز اجرا می کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا