آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلامفرهنگ و هنر

حجاب در افغانستان اجباری شد

چند روز از به قدرت رسیدن سنی های تندروی طالبان در افغانستان و فرار “اشرف غنی” رئیس جمهور این کشور زمان می گذرد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ در طول این مدت طالبان تلاش کرده خود را متفاوت با طالبانِ دو دهه پیش نشان بدهد و در حال تظاهر به خوش رفتاری با مردم بوده و روی ستیزه جویانه خود را نشان نداده اند اما برخی اظهار نظرهای تعدادی از سنی های تندروی طالبان در گوشه و کنار این کشور نشان می دهد، این ترویست ها همان تروریست های 20 سال قبل هستند و فقط تلاش می کنند خود را متفاوت نشان دهند.

حجاب در افغانستان اجباری شد

یکی از سخنگویان سنی های تندروی طالبان طی اظهاراتی اعلام کرده که “زنان باید از این پس حجاب را در افغانستان رعایت کنند. البته پوشیدن برقع الزامی نیست و آنها می ‌توانند انواع دیگری از حجاب را برگزینند.”
“سهیل شاهین” سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه پایتخت قطر که این مطالب را بیان کرده در ادامه گفت: برقع تنها حجابی نیست که می ‌توان از آن استفاده کرد. انواع مختلفی از حجاب وجود دارد که محدود به برقع نیست. اما حجاب بر همه زنان واجب است.

تنها چند ساعت پس از اعلام این اظهارات “سهیل شاهین” ، موجی از موضع گیری ها و انتقادهای موافق و مخالف در فضای مجازی افغانستان به راه افتاده است.

گروهی از مخالفان معتقدند این اظهارات مقدمه ای است برای اجباری کردن برقع و بازگشت به 20 سال قبل. گروهی دیگر هم کلا اجباری شدن حجاب را مخالف آزادی های فردی دانسته اند.

اما موافقان این اظهار نظر معتقدند “اجباری نشدن برقع و اکتفا کردن به حجاب، به منزله روشن تر شدن تفکر و اعتقادات طالبان است” و در این باره می گویند: “این عقب نشینی ثابت می کند که طالبان احتمالا در دیگر مواضع خود هم نسبت به گذشته ملایم تر عمل کند و آزادی بیشتری به زنان بدهد. مثلا آزادی رفتن سر کار و یا خروج از منزل بدون حضور همسر یا محرم، از دیگر مواضع طالبان می باشد.

در این میان کارشناسان مسائل سیاسی و فرهنگی افغانستان اما نظر دیگری دارند. آنها معتقدند حتی اگر هم طالبان فعلی با طالبان سابق تفاوت داشته باشند اما در نهایت رگ و ریشه همان اعتقادات تکفیری و افراط گرایانه را در دل دارند لذا در مجموع وضعیت فرهنگی و اجتماعی مردم افغانستان در دوران حکومت طالبان نسبت به 20 سال اخیر، تیره و تار تر خواهد بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا