آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلام

کابل سقوط کرد، غنی فرار کرد

از زمان خروج نیروهای ارتش ایالات متحده آمریکا از افغانستان تا رسیدن سنی های تندرو طالبان به کابل پایتخت این کشور و اشغال آن، مدت زمان زیادی نگذشت.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ تحولات این روزها در کشور جنگ زده افغانستان به قدری سریع پیش می رود که شاید بتوان گفت ارائه تحلیلی درست و دقیق از واقعیت امر، سخت باشد اما آنچه که گفتن و اثباتش سخت نیست این است که با به قدرت رسیدن سنی های تندری طالبان، یک بار دیگر کشور افغانستان به دوران تاریخ و سیاه خود باز می گردد و مردم مظلوم این کشور بخصوص شیعیان، روزهای سخت و فاجعه باری را در پیش خواهند داشت.

کابل سقوط کرد، غنی فرار کرد

عصر روز 15 آگوست 2012 نیروهای سنی تندروی طالبان که تا پیش از آن 60 درصد از استان های افغانستان و خاک این کشور را در اختیار خود قرار داده بودند، به کابل پایتخت افغانستان رسیده و نیروهایشان فورا در نقاط مختلف شهر مستقر شده و پرچم خود را برافراشتند.

مدت زمان کمی قبل از رسیدن طالبان به کابل، “اشرف غنی” رئیس جمهور افغانستان با هواپیمای اختصاصی کشورش را ترک کرد. چند ساعت بعد هم اعلام شد ساختمان صدا و سیمای افغانستان به دست نیروهای طالبان افتاده.

شبکه خبری الجزیره نیز با انتشار گزارشی از چگونگی سقوط کابل و تصرف کاخ ریاست جمهوری افغانستان از سوی طالبان و اعلام قریب الوقوع «امارت اسلامی افغانستان» توسط این جنبش گفت.

خبرنگار الجزیره از کاخ ریاست جمهوری  افغانستان گزارش داد: جنگجویان طالبان عصر یکشنبه ساعاتی پس از فرار “اشرف غنی” رییس جمهوری از کشور، کاخ ریاست جمهوری را تصرف کردند.

شماری از رهبران طالبان لحظاتی را به گشت زنی در کاخ ریاست جمهوری پرداختند و یکی از افراد طالبان آیاتی از قرآن را از داخل دفترکاری که پیشتر رییس جمهوری افغانستان مهیمانانش را در آن به حضور می پذیرفت، قرائت کرد.

در کاخ ریاست جمهوری از هواداران اشرف غنی کسی جز محافظ شخصی وی که برای تحویل دادن کاخ به نیروهای طالبان به آنجا آمده بود، باقی نمانده بود.

هر چند برخی از مقام های طالبان بعد از اشغال کابل در اظهارنظرهای مختلفی مدعی شدند که زندگی مردم به خطر نخواهد افتاد و نیروهای طالبان از سفارتخانه های خارجی موجود در افغانستان محافظت خواهند کرد، و نیز دختران اجازه تحصیل خواهند داشت و زنان بدون همراهی همسر یا محرم خود اجازه خروج از منزل را خواهند داشت اما کارشناسان مسائل سیاسی و امنیتی افغانستان معتقدند، سنی های تندروی طالبان دیر یا زود چهره واقعی و افراطی خود را نمایان می کنند و حال و روز ملت مظلوم افغانستان بخصوص شیعیان تیره و تار خواهد شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا