آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلام

عزاداری شیعیان افغانستان در زمان پیشروی طالبان

سنی های تندروی طالبان همچنان به پیشروی خود در شهرها و مناطق مختلف کشور افغانستان ادامه می دهند و این احتمال وجود دارد که در آینده ای نه چندان دور پایتخت این کشور را هم به اشغال خود در آورند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ در صورت تحقق این امر، جنایت های طالبان بیش از پیش خواهد بود و به کشتار مردم افغانستان به خصوص شیعیان این کشور ادامه خواهند داد.

عزاداری شیعیان افغانستان در زمان پیشروی طالبان

اما با همه این اوصاف، این روزها، عاشقان سید و سالار شهیدان، حضرت أبا عبدالله الحسین علیه السلام در افغانستان دست از عزاداری برای آن امام همام برنداشته اند.

مقام های امنیتی کابل اعلام کردند که امنیت دهه اول محرم امسال با مشارکت نیروهای مردمی تامین خواهد شد اما تامین امنیت مهمترین نگرانی عزاداران حسینی در کابل و سایر شهرهای افغانستان است.

شهر کابل و به ویژه غرب کابل که مناطق شیعه نشین است، این روزها شاهد برگزاری مراسم دهه‌ محرم است.

این مراسم در حالی در افغانستان برگزار می‎ شود که در بسیاری از ایالت ها و کلان ‌شهرهای افغانستان، جنگ به شدت جریان دارد و هر روزه بر اثر حمله‌های سنی های تندروی طالبان، شماری از شهروندان کشته و زخمی می‌شوند.

در همین حال منطقه “دشت‌ برچی” که بیشترین جمعیت شیعیان هزاره افغانستان را در خود جای داده هم این روزها سیاه ‌پوش شده و پرچم‌های سرخ و سبز در دو سوی خیابان اصلی آن برافراشته شده است. این در حالی است که وضعیت امنیتی در این بخش از کابل در یک سال گذشته پیوسته آسیب ‌پذیر بوده و هر از گاهی یا مورد حمله‌های انتحاری و یا مین‌های جاسازی ‌شده قرار گرفته که از اهالی آن صدها کشته و زخمی گرفته است.

در بزرگ ترین جنایت سنی های تندروی طالبان به این منطقه، در حمله به مدرسه سید الشهدا علیه السلام در “دشت‌ برچی” کابل، نزدیک به ۲۰۰ دانش‌آموز دختر این به شهادت رسیدند.

در سال ۱۳۹۵ در حمله به مراسم عزاداری شیعیان افغانستان در مسجد “کارته‌ سخی” در شهر کابل، ۱۸ نفر شهید شده و ۵۸ تن زخمی شدند. همچنین در سال ۲۰۱۱ در حمله به مراسم عزاداری در روز عاشورا در حسینیه حضرت ابوالفضل علیه السلام در مرکز کابل، ۵۴ تن به شهادت رسیده و ۱۵۰ تن زخمی شدند.

به رغم همه این جنایت های سنی های تندروی طالبان و دیگر گروه های تروريستى علیه شیعیان در افغانستان، اما این عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام دست از برگزاری مراسم برای سید و سالار شهیدان علیه السلام نمی کشند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا