آسیااخبارایرانجهانجهان اسلامعلم و فناوریفرهنگ و هنر

کاهش ۳۰درصدی میزان تولد در ایران در سه سال گذشته

کاهش میزان زاد و ولد در ایران به شدت نگران کننده شده است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جها)؛ این موضوع علل و عوامل بسیار زیادی دارد که اصلی ترین آن‌ها را می توان مشکلات اقتصادی موجود دانست.

یک پژوهشگر تحولات جمعیت ایران و جهان، در رابطه با روند کاهشی میزان تولد در سال های گذشته کشور ایران ابراز نگرانی کرد.

“صالح قاسمی” در رابطه با کاهش میزان تولد در سه سال گذشته در ایران گفت: ما از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تولد دهه ۶۰ تا سال ۹۴ روند کاهشی را کاملا داشته ایم بطوری که در این سال، ۱ میلیون و ۵۷۰ هزار تولد داشته ایم، اما از سال ۹۴ به بعد سیر کاهش تولد‌ها شیب بسیار تندی داشته که سقوط گونه بوده است.

وی افزود: در سال ۹۵ شاهد کاهش ۴۲هزار تولد بوده ایم و سال بعد، یعنی سال ۹۶، کاهش ۴۱ هزار تولد و در سال ۹۷، ۱۲۱ هزار تولد را از دست داده ایم.

قاسمی ادامه داد: رقم کاهش تولد در سال ۹۸ نیز به ۱۷۰هزار تولد رسید که کاهش عجیبی است تا جایی که فقط در یک سال، شاهد این سیر نزولی بوده ایم و سال ۹۹، دوباره بیش از ۱۰۰ هزار تولد را از دست داده ایم و به عدد ۱ میلیون و ۹۰ هزار رسیدیم.

این پژوهشگر تحولات جمعیت افزود: جمع کاهش تولد در سه سال‌۹۷ تا ۹۹، حدود ۴۰۰ هزار بود که این کاهش حدود ۳۰ درصدی تولد‌ها را نشان می دهد؛ موضوعی که بسیار نگران کننده است.

به گفته کارشناسان، با توجه به وضعیت موجود در جامعه ایران جمعیت این کشور رو به پیر شدن می‌رود؛ رویدادی که به گفته آنها نتیجه تصمیمات غلط حکومتی، دوری از فرامین دینی و نیز عدم ثبات اقتصادی و اجتماعی در ایران است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا