آسیااخبارایرانجهانجهان اسلامعراقمرجعیت شیعه

13 ذی حجه .. سالگرد ارتحال رهبر انقلاب ۱۹۲۰ مردم عراق

روز گذشته 13 ذی حجه، برابر بود با سالروز ارتحال ملکوتی عالم ربانی و مجاهد، مرحوم آیت الله العظمی میرزا محمد تقی شیرازی (قدس سره) رهبر انقلاب مردمی 1920 عراق علیه اشغالگران انگلیس.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ میرزا محمدتقی شیرازی متولد ۱۲۲۱ شمسی در شهر شیراز بود. ایشان با نام میرزای دوم هم شهرت داشت. میرزای شیرازی از فقهای سرشناس اصولی و از مراجع تقلید عظام شیعه بود. ایشان پس از درگذشت آیت الله العظمی سید “محمدکاظم طباطبایی یزدی” مرجعیت عامه شیعه را بر عهده داشت. میرزا محمدتقی شیرازی ششم شهریور ۱۲۹۹ شمسی در شهر مقدس کربلا دارفانی را وداع گفت و در حرم مطهر سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام به خاک سپرده شد.

13 ذی حجه .. سالگرد ارتحال رهبر انقلاب ۱۹۲۰ مردم عراق

مرجعیت شیعه، حضرت آيت الله العظمی حاج سید “صادق حسینی شیرازی” (دام ظله) درباره میرزای شیرازی فرموده: در تاریخ آیت الله العظمی محمدتقی شیرازی که با اشغالگران انگلیسی جنگید، آمده است که در داخل عراق افرادی بودند که او را به مزدوری برای انگلیس متهم می کردند. این افراد برای مردم شناخته شده بودند و وقتی از ایشان درخواست می شد که شهریه آنان را قطع کنند، نمی پذیرفتند. این اخلاق، ایمان، صبوری، تحمل و متحد کردن مؤمنان و پرهیز از پراکندگی با وجود اختلاف نظرها و متفاوت بودن سلیقه ها سبب شد تا او بتواند به پشتوانه ملت عراق به مصاف بزرگترین قدرت روی زمین برود و بر آن پیروز شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا