آسیااخبارافغانستانایرانجهانجهان اسلام

واکنش مجمع مدرسین حوزه علمیه قم به قدرت گیری مجدد طالبان

در پی قدرت گیری مجدد سنی های تندروی طالبان، مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم بیانیه ای منتشر کرد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ این مجمع در این بیانیه ضمن ابراز نگرانی عمیق از تحولات اخیر افغانستان، با یادآوری جنایت های سنی های تندروی طالبان در این کشور، سکوت در برابر قدرت گیری مجدد آنها درافغانستان را جایز ندانست.

واکنش مجمع مدرسین حوزه علمیه قم به قدرت گیری مجدد طالبان

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه با انتشار بیانیه ضمن هشدار نسبت به قدرت گیری مجدد طالبان، اعلام کرد: اوضاع در افغانستانِ عزیز، بسیار مایه نگرانی شده و چشم‌انداز صلح و امنیت در این کشور را به شدت تیره و نومید کننده ساخته است. مردم ستمدیده و محروم افغانستان پس از چند دهه نا آرامی و ستیز، ممکن است بار دیگر در معرض تجربه تلخ حاکمیت کسانی قرار بگیرد که در ایجاد وحشت، ناامنی، کشتار و خونریزی در این کشور نقش اصلی داشته‌اند و چهره‌ای زشت از اسلام در جهان به نمایش گذارده‌اند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده: چگونه می‌توان بازگشت دوباره جریانی تندرو و افراطی به قدرت را نظاره کرد، که با تفسیری خشن از اسلام و برداشتی گذشته‌گرا و متصلب از شریعت، پیشینه و کارنامه‌ای تاریک در محروم ساختن شهروندان از حقوق و آزادی‌های اساسی و بنیادین داشته و از خشونت، سرکوب و کشتار در دستیابی به اهداف خود هیچ پروایی نداشته است؟!

جامعه مدرسین و محققین حوزه علمیه قم خطاب به سازمان کنفرانس اسلامی آورده: از این سازمان انتظار می‌رود با تشکیل نشست اضطراری و گرد آوردن همه دولت‌های اسلامی برای حل این مشکل تدبیری عاجل بیندیشد.

این بیانیه حکومت ایران را ملزم دانسته تا به گفته ایشان در چارچوب منافع ملی و مسئولیت‌های فراملی خود از توان و امکانات خود برای یاری مردم افغانستان بهره ببرد و از تضییع و پایمال شدن حقوق آنان به ویژه شیعیان جلوگیری کند.

شایان ذکر است، علاوه بر دفتر مرجعیت شیعه، حضرت آیت الله العظمی سید “صادق حسینی شیرازی” (مد ظله) در افغانستان، آیت الله العظمی شیخ “لطف الله صافی گلپایگانی” نیز با پیامی در برابر تضییع حقوق مردم افغانستان خصوصا شیعیان این کشور واکنش نشان داد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا