آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلام

گزارش حقوق‌بشر از محدود کردن آزادی های بشری مردم توسط عناصر طالبان

هر روز که بر دامنه نفوذ طالبان در افغانستان می گذرد، اخبار و اطلاعات بیشتری درباره اقدام ها ضد حقوق بشری از این گروه به گوش می رسد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ کمیسیون حقوق بشر تایید کرده که در مناطق تحت کنترل سنی های تندروی طالبان بر آزادی‌های حقوق بشری مردم محدویت وضع شده است.

گزارش حقوق‌بشر از محدود کردن آزادی های بشری مردم توسط عناصر طالبان

کمیسیون حقوق بشر در گزارشی تحت عنوان «تشدید منازعات مسلحانه و افزایش رویدادهای نقض حقوق بشر» گفته که یافته‌های این کمیسیون نشان می‌دهد که عناصر طالبان پس از کنترل ولسوالی‌ها در شماری از ولایت‌ها از جمله فاریاب،‌ قندوز، بدخشان و تخار به اِعمال محدودیت‌های مخالف موازین حقوق بشر و قوانین نافذه کشور اقدام کرده اند.

این محدویت‌ها شامل ممنوعیت تردد زنان بیرون از خانه بدون حجاب و محرم شرعی، بستن مدارس مختلط و حتی مدارس دخترانه، ممنوعیت ارائۀ خدمات درمانی به زنان بدون محرم همراه، ممنوعیت استفاده از تلویزیون، مجبور کردن آموزگاران و دانش‌آموزان مدارس به استفاده از لنگی که نوعی پوشش خاص است، و نتراشیدن ریش می‌شود.

در این مورد، یکی از مسئولان ولسوالی شیرین‌تگاب در ولایت فاریاب به ناظران کمیسیون گفته‌: پس از اینکه ولسوالی شیرین‌تگاب کاملاً به دست تروریست های طالبان سقوط کرد، اعضای این گروه برای زنان یک ‌سلسله محدودیت‌هایی را وضع نموده و به تمام پزشکان، رانندگان سه چرخه تاکسی ها و دکانداران هشدار داده‌اند که در صورت همکاری با زنان بدون محرم شرعی، مجازات خواهند شد.

طبق گزارش کمیسیون حقوق بشر، طالبان گفته جوانان باید ریش بگذارند و در نمازهای جماعت حاضر شوند. این گروه تروریستی همچنین به مساجد نامه فرستاده و از آن‌ها خواسته است، خانواده‌هایی که دو یا سه فرزند دارند، یکی از آن‌ها را شامل صفوف طالبان کنند و نیز مردم مکلف‌اند عشر و زکات خود را در اسرع وقت در اختیار این گروه قرار دهند!

طالبان تاکنون به این گزارش واکنش نشان نداده؛ اما پیشتر وضع محدویت بر آزادی زنان را رد کرده بودند.

برخی ساکنان ولایت‌های تخار و بدخشان در شمال شرق کشور نیز گفته اند که سنی های تندروی طالبان تردد زنان بدون محرم را ممنوع کرده و قصد دارند دختران جوان و زنان بیوه را به عقد اجباری خودشان درآورند. حقوق بشر اما در گزارش خود در مورد نکاح اجباری چیزی نگفته است.

گفتنی است که در زمان حاکمیت طالبان در افغانستان، بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی نیز، زنان به طور گسترده از حقوق اساسی‌شان مانند تحصیل و کار محروم بودند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا