اخباراروپاجهانجهان اسلامفرهنگ و هنر

بیست و ششمین سالگرد نسل‌ کشی مسلمانان بوسنی و هرزگوین

بیست و شش سال از جنایت وحشیانه، ضد بشری و نسل‌کشی هولناک مسلمانان از سوی صرب‌ها در جنگ بالکان می گذرد.

به رغم گذشت این مدت نسبتا طولانی، اما ساکنان سربرنیتسا همچنان برای تداوم حیات در این شهر تلاش می‌کنند.

بیست و ششمین سالگرد نسل‌ کشی مسلمانان بوسنی و هرزگوین

شهر کوچک سربرنیتسا در بوسنی و هرزگوین در سال ۱۹۹۵ هدف نسل کشی قرار گرفت. اکنون این شهر در حالی که جوانان از آن مهاجرت می‌کنند و سالمندان آن به تدریج می ‌میرند، برای ادامه حیات خود تلاش می‌ کند.

سربرنیتسا که در شرق بوسنی واقع شده، همچنان جنایت‌هایی را به یاد می‌ آورد که ۲۶ سال پیش در حق ساکنانش رخ داده اما ساکنان این شهر مطمئن هستند که سربرنیتسا روح قدیمی خود را باز خواهد یافت.

بیش از ۸ هزار مرد و پسر مسلمان بوسنیایی پس از حمله نیروهای صرب بوسنیایی به منطقه امن سازمان ملل در سربرنیتسا در جولای ۱۹۹۵، علی رغم حضور نیروهای هلندی که به عنوان صلح‌بانان بین‌المللی در این شهر حضور داشتند به دست صرب‌ها کشته شدند.

شورای امنیت سازمان ملل در بهار سال ۱۹۹۳ سربرنیتسا را به عنوان منطقه امن اعلام کرده بود. اما نیروهای صرب به رهبری ژنرال راتکو ملادیچ این منطقه را تصرف کردند. بعدها ملادیچ به جرم جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل کشی به حبس ابد محکوم شد.

نیروهای هلندی در هنگام اشغال منطقه از سوی صربها کاری نکردند؛ بلکه در ۱۱ جولای، حدود دو هزار مرد و پسر مسلمان را کشتند. حدود ۱۵ هزار نفر از ساکنان سربرنیتسا به کوه های اطراف فرار کردند اما نیروهای صرب شش هزار مرد و پسر را در جنگل اسیر کردند و کشتند. تاکنون اجساد قربانیان این نسل‌کشی در ۵۷۰ مکان مختلف بوسنی و هرزگوین پیدا شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا