آسیااخبارجهانجهان اسلامعلم و فناوریفرهنگ و هنرموسسات جهانی شیعه

کارشکنی دولت ازبکستان در بازگشایی مساجد شیعیان

چند سال است که دولت ازبکستان دستور بسته بودن مساجد شیعیان را در این کشور صادر کرده است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ در همین حال مقام های دولتی در شهر بخارا در ازبکستان مانع از به ثمر رسیدن تلاش های شیعیان برای بازگشایی مساجد به بهانه های مختلف می شوند.

مقام های دولتی ازبکستان تقاضاهای اخیر جوامع مذهبی برای بازگشایی مساجد را رد کرده اند؛ این در حالی است که پیش نویس قانون جدید برای برخی محدودیت های دینی برای امضای ریاست جمهوری ارسال شده است.

شیعیان در سراسر ازبکستان فقط چهار مسجد ثبت شده برای خودشان دارند، دو مسجد در منطقه بخارا و دو مسجد در سمرقند.

ظرفیت این مساجد برای تأمین تقاضای نمازگزاران کافی نیست و مسلمانان در جشن های مذهبی مجبور به تجمع در خیابان ها هستند.

در منطقه بخارا، هفت مسجد شیعه از اوایل دهه 1990 تا سال 2008 فعالیت داشتند که مقامات همه آنها به جز دو مسجد را تعطیل کردند.

مقامات دولتی  پنج مسجد دیگر شیعیان را به بهانه اینکه ساختمان مسجد فاقد سند مالکیت است، بستند.

شیعیان می گویند که بدون داشتن مساجد به تعداد کافی، بسیاری به ویژه جوانان از مناسک مذهبی خود محروم می مانند.

دولت بخارا به طور مكرر اظهار داشتند كه بسیاری از شیعیان مایلند كه پنج مسجد تعطیل شده مجددا بازگشایی شوند تا ظرفیت بیشتری برای نمازگزاران فراهم شود.

یکی از بزرگ ترین نگرانی های شیعیان این است که مساجد آنها در وضعیت نامطلوبی قرار دارند؛ به عنوان مثال  از آنها به عنوان کارگاه های نجاری یا انبارهای اجاره ای استفاده می شود.

در پاییز سال 2020 ، کمیته امور مذهبی و دیگر مقامات به وضوح استفاده نامناسب از ساختمان هایی که مراسم عبادی در آنها برگزار می شود را مورد انتقاد قرار دادند.

شیعیان در منطقه بخارا خودشان ساختمان مسجد «خوجی باخروم» را که می تواند 200 نمازگزار را در خود جای دهد، تعمیر کردند اما مقامات این شهر اعلام کردند که مسلمانان مجوز استفاده از این مسجد را نخواهند گرفت.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا