آسیاآفریقااخبارجهانجهان اسلامعتبات و اماکن مقدسهعلم و فناوریفرهنگ و هنرمصر

مفتی اعظم مصر: تبرک جستن از حرم‌ اولیا و بزرگان دینی شرک به خدا نیست

شیوخ تندروی اهل تسنن بخصوص وهابی ها، در چند دهه اخیر همواره تبرک جستن از حرم‌ اولیاء و بزرگان دینی را شرک دانسته اند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ این در حالیست که مفتی اعظم مصر با انتشار فتوایی اعلام کرد که تبرک جستن از حرم‌ اولیا و بزرگان دینی جایز است و برخلاف نظر سلفی‌ها شرک به خدا نیست.

مفتی اعظم مصر: تبرک جستن از حرم‌ اولیا و بزرگان دینی شرک به خدا نیست

“شوقی علّام” مفتی اعظم مصر با انتشار فتوایی اعلام کرد که تبرک جستن از حرم‌ها هیچ اشکالی ندارد و این مسئله آنگونه كه سلفی‌ها یا دیگران ادعا می‌كنند، شرک به خدا نیست.

وی که در شبکه “صدی البلد” مصر سخن می ‌گفت، با بیان اینکه می‌توانیم قبور را زیارت کنیم و ضریح‌ها بخشی از آن است، تأکید کرد که زیارت ضریح‌ها مستحب است.

گفتنی است شبهه ‌ای که امروزه در بین وهابیون رواج دارد از سوی شخصی به نام ابن‌تیمیه ایجاد شده است. ابن‌تیمیه علاوه بر حرام و شرک دانستن زیارت قبور پیامبر صلی الله علیه و آله و اولیای الهی، حتی بار سفر بستن جهت زیارت قبر نبی گرامی اسلام را نیز جایز نمی‌داند.

اما از نظر علمای شیعه وقتی به قرآن و سیره اهل بیت علیهم السلام نگاه می‌کنیم نقطه مقابل این موضوع یعنی مستحب بودن زیارت را در می‌یابیم و همگان با این امر موافق هستند. بعنوان نمونه در آیه ۸۴ سوره توبه خدای متعال وقتی پیامبرش را از ایستادن بر قبور و استغفار برای منافقان و مشرکان نهی می‌کند مفهوم این آیه چنین است که توقف بر قبور غیر منافق یعنی مؤمنان کار پسندیده و مورد تأیید شارع است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا