آسیااخبارایرانجهانجهان اسلامعتبات و اماکن مقدسهعربستان سعودی

نارضایتی ایران و اندونزی از تصمیم یکجانبه سعودی برای حج

هر چه که به زمان حج نزدیک تر می شویم، بر تعداد کشورهای معترض و منتقد در مورد رفتار، اقدام ها و تصمیم های عربستان سعودی در زمینه حج که به صورت یکجانبه و بدون مشورت کشورهای اسلامی انجام می گیرد، افزوده می شود.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ در همین راستا پس از گلایه ایران از لغو حج تمتع برای زوار خارجی، مسؤولان اندونزی که خودشان از تشرف به حج تمتع انصراف داده بودند، از تصمیم سعودی‌ها گلایه کرده و با توجه به نامشخص بودن زمان مهار کرونا، خواستار برنامه ‌ریزی حج سال آینده شدند.

نارضایتی ایران و اندونزی از تصمیم یکجانبه سعودی برای حج

حج تمتع امسال مانند سال گذشته به بهانه شیوع کرونا برای زائران کشورهای خارجی ممنوع شد و هیچ زائری از سایر کشورها امکان تشرف به خانه خدا را ندارد.

علاوه بر این، با توجه به همه‌ گیری کرونا در جهان، سعودی‌ها پروازهای بین ‌المللی را نیز بسیار محدود کردند، به همین دلیل حتی رایزنی و برقراری ارتباط مستقیم با متولیان حج در عربستان به سختی صورت می ‌‌گیرد.

پس از لغو حج تمتع برای زائران خارجی، مسؤولان حج ایران نسبت به این تصمیم سعودی‌ها واکنش نشان دادند و با توجه به نبود زائر ایرانی در عربستان، از این امر گلایه کرده و خواستار سهمیه برای زوار ایرانی در حج سال جاری شدند. حتی به گفته “علیرضا رشیدیان” رئیس سازمان حج و زیارت ایران، مکاتباتی نیز با طرف سعودی در این باره صورت گرفته تا به نوعی حقوق ایرانیان در حج تمتع تضییع نشود.

البته با توجه به شرایط عربستان، به طور حتم سعودی‌ها با درخواست ایرانیان برای پذیرش زائر در ایام حج موافقت نخواهند کرد. با این وجود، مسؤولان ایرانی در تلاشند که حج تمتع که یک مناسک دینی و برای همه مسلمانان است، منحصر به تصمیم یک کشور نباشد.

علاوه بر ایران، اندونزی نیز که بیشترین سهمیه حج تمتع را به خود اختصاص داده، هم سال گذشته و هم امسال اولین کشوری بود که به دلیل روشن نبودن وضعیت حج تمتع از سوی سعودی‌ها و همچنین شیوع کرونا از حضور در حج تمتع انصراف داد؛ تا جایی که سال گذشته قبل از اعلام سعودی‌ها، مدعی شدند که به دلیل ناتوانی عربستان در برگزاری حج تمتع، زائران اندونزیایی در حج ۱۴۴۱ حضور نخواهند یافت.

امسال نیز اندونزی تنها کشوری بود که از حضور در حج ۱۴۴۲ انصراف داد. کشور اندونزی با سهمیه بالغ بر ۲۲۰ هزار نفر یکی از کشورهای اثرگذار در حج تمتع به شمار می‌رود. مسؤولان وزارت دین اندونزی امسال نیز با وجود اینکه خودشان از حضور در حج انصراف داده بودند، از تصمیم سعودی‌ها گلایه داشته و خواستار بررسی وضعیت حج از سوی عربستان شدند.

با توجه به نزدیک بودن زمان حج و نبود زمان مناسب برای برنامه‌ریزی کشورها، مسؤولان اندونزی اعلام کردند که پس از پایان حج به عربستان سفر خواهند کرد و این نگرانی و گلایه را نیز بصورت حضوری با مسؤولان حج عربستان در میان می‌گذارند.

“یاقوت خلیل قوماس” وزیر امور دینی اندونزی شهریور سال جاری به این کشور سفر می‌کند؛ در این سفر قرار است با توجه به نامشخص بودن زمان مهار کرونا، برای برپایی حج تمتع سال آینده برنامه‌ ریزی صورت گیرد تا عربستان دیگر به یک باره برای لغو حج تمتع برای کشورهای خارجی تصمیم‌ گیری نکند، بلکه به صورت جمعی با کشورهای اسلامی این موضوع را بررسی کند. به گفته منابع آگاه، این امر در نامه اخیر مسؤولان دین اندونزی به متولیان حج عربستان نیز عنوان شده است و سعودی‌ها بی‌توجه به آن همچنان برنامه‌های قبلی خود را دنبال می‌کنند.

به گفته مسؤولان وزارت دین اندونزی، زوار این کشور دو سال است که از تشرف به خانه خدا محروم هستند و ممکن است عربستان سال آینده هم بر اساس شرایط، حج را مانند دو سال اخیر لغو کند. به همین دلیل باید مذاکراتی صورت گیرد تا این روند سال آینده تکرار نشود و حداقل سهمیه‌ای از هر کشور به حج اعزام شده تا عدالت رعایت شود. همچنین برخی از مسؤولان این کشور خواستار اتحاد کشورهای اسلامی برای جلوگیری از تصمیم متولیان سعودی در زمینه حج تمتع شدند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا