آفریقااخبارجهانجهان اسلام

فارن پالیسی: داعش در حال تجدید قوا در موزامبیک است

بیش از سه سال از شکست سنی‌های تندروی داعش در عراق می گذرد. بعد از این اتفاق، بسیاری از نیروهای این گروهک تکفیری به دیگر کشورهای جهان گریختند.

آمار رسمی و دقیقی از محل حضور نیروهای فراری داعش در دست نیست اما گفته می شود بخشی از آنان به افغانستان، بخشی دیگر به ترکیه و گروهی هم به مناطق مختلف شمال سوریه رفتند. گروهی از داعشی ها هم به کشورهای آفریقایی مانند لیبی، تونس و الجزایر سفر کردند.

فارن پالیسی: داعش در حال تجدید قوا در موزامبیک است

در این میان، گروهی از داعشی ها هم پا را از کشورهای شمال آفریقا فراتر گذاشته به مرکز و جنوب این قاره رسیدند.

مجله آمریکایی فارن پالیسی فاش کرد که گروه تروریستی داعش در حال تجدید قوا در جنوب آفریقا و کشور موزامبیک است.

در گزارش مجله آمریکایی فارن پالیسی آمده که شرکت بزرگ نفتی «توتال انرژی» فرانسه از کشور موزامبیک خارج شده و اعلام کرده این شرکت را مجبور کرده اند که پروژه گاز مایع طبیعی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار که بزرگترین سرمایه‌گذاری این شرکت در آفریقا بوده را رها کند.

این شرکت پس از حمله ماه مارس افراد مسلح وابسته به داعش، به روستایی نزدیک محل انجام پروژه در استان کابو دلگادو واقع در دورترین نقطه شمال موزامبیک، کارکنان خود را از این محل خارج کرده است. این حمله خسارات جانی و مالی بسیاری به مردم منطقه وارد کرد.

بنا به نوشته این نشریه، اقدامات خشونت آمیز در موزامبیک، از سال ۲۰۱۷ تا کنون به کشته شدن بیش از ۲۵۰۰ شهروند موزامبیکی منجر شده است. همچنین شمار آوارگان داخلی در این کشور به دنبال وقوع جنایات مختلف، از ۷۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۰ به ۷۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته و همچنان در حال افزایش است.

این نشریه می‌افزاید: درگیری‌ها در بسیاری از نقاط استان کابو دلگادو و همچنین در بسیاری از مناطق قاره آفریقا به دلیل وجود گروه‌های مسلحی چون القاعده و داعش و دیگر گروه‌های مسلح، همچنان ادامه دارد.
این مجله در ادامه فاش کرد که آثار گروه تروریستی داعش به آن سوی از موزامبیک نیز کشیده شده و استان کابو دلگادو نخستین محل استقرار آنها در جنوب قاره آفریقا است. اگرچه حملات در این منطقه به صورت محلی باقی مانده است اما با احیای گروه تروریستی داعش ممکن است شکل این حملات در آفریقای جنوبی و شرقی تغییر یابد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا