آسیااخبارجهانجهان اسلامعراق

هشدار الکاظمی درباره سوء استفاده از فتوای علیه داعش

این روزها مصادف است با سالگرد صدور فتوا علیه سنی‌های تندروی داعش که موجب از بین رفتن این گروه تروریستی در عراق شد.

به رغم گذشته چند سال از صدور این فتوا، تأثیرات آن، سیاستمداران و مقام های مختلف بین‌المللی را شگفت زده کرده است. از جمله شخصیت های سیاسی که از این فتوا شگفت زده شده، نخست وزیر عراق است.

هشدار الکاظمی درباره سوء استفاده از فتوای علیه داعش

“مصطفی کاظمی” نخست وزیر عراق طی سخنانی گفت که تلاش و از خودگذشتگی جوانان شیعه عراق هیولای تروریسم را متوقف کرد.

وی در سخنانی به مناسبت سالروز صدور فتوای علیه داعش توسط مراجع تقلید شیعه برای مقابله با اقدامات تروریستی سنی های تندرو اظهار داشت: عراق در چنین روزهایی گرفتار شرایط بسیار دشواری شد که موجودیت آن را تهدید میکرد اما لطف خداوند و فتوا و توصیه های مراجع شیعه موجب توقف هیولایی تروریستی شد که همه جهان را به وحشت انداخته بود.

وی افزود: فتوا و توصیه های مراجع شیعه موجب پایان داعش در فاصله زمانی کوتاهی شد که جهان فکرش را نمی کرد. همه طیف ها و اقشار ملت عراق به این فتوا لبیک گفتند و در حالی که جهان شاهد لحظه دشوار سقوط موصل و دیگر شهرها به دست تروریستهای داعش، کشتار مردم، هتک حرمت ساکنان و به بردگی کشیدن زنان توسط تروریستهای جنایتکار بود، این فتوا خون تازه ای را در رگهای عراق جاری کرد.

الکاظمی در ادامه تاکید کرد، این وضعیت اسفناک نتیجه کم کاری و کوتاهی در رسیدگی به وضعیت نهادهای امنیتی و ارتش و تراکم سیاست های اشتباه در عراق بود و دولت فعلی در حال تلاش برای تصحیح این سیاستها و وارد کردن کشور به مسیر درست با حمایت از نیروهای مسلح و کنترل فعالیت آنها براساس قواعد و ضوابط نظامی است و این چیزی است که مرجعیت دینی همواره به آن توصیه نموده و نسبت به سوءاستفاده سیاسی و اقتصادی از این فتوا در پروژه های غیر ملی هشدار داده است.

وی خطاب به ملت عراق نیز خاطرنشان کرد: ما همیشه تلاش می کنیم تا همزیستی مسالمت آمیز را به عنوان یک ساختار ملی واحد در میان اعضای جامعه تثبیت کنیم.

در خبر دیگری درباره عراق، آمریکا قانون جنگ علیه این کشور را لغو کرد.

کاخ سفید اعلام کرد: قانونی که در سال ۲۰۰۲ تصویب شد و به آمریکا اجازه داد در زمان صدام وارد عملیات نظامی علیه عراق شود را لغو کرد.

در این بیانیه آمده که در حال حاضر فعالیتهای نظامی آمریکا منحصرا بر طبق این اجازه نامه صورت نمی پذیرد و لغو این قانون، تأثیر اندکی بر عملیات نظامی فعلی خواهدداشت.

به نظر می رسد عراق آهسته آهسته در حال حرکت به جایگاه حقیقی خود در منطقه و جهان است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا