آسیاآمریکااخباراروپاجهانجهان اسلام

سران گروه ۷ خواستار احترام به حقوق مسلمانان اویغور توسط چین شد

سران هفت کشور صنعتی از چین خواستند به حقوق مردم خود از جمله مسلمانان اویغور احترام بگذارد.

براساس متن پیش‌نویس بیانیه پایانی اجلاس سران گروه هفت، رهبران ۷ کشور صنعتی از چین خواستند به حقوق بشر در ایالت سین کیانگ و هنگ کنگ احترام گذاشته و دست از اقدامات بی‌ثبات‌کننده در دریای جنوبی و شرقی چین بردارد.

درحالیکه چین برای اولین بار پس از سقوط شوروی- ابرقدرت دوران جنگ سرد- خود را به عنوان یک قدرت جهانی مطرح کرده و باعث نگرانی آمریکا و دیگر کشورهای غربی و متحدان آنها شده، آنها تلاش می‌کنند جلوی اقدامات این کشور در حوزه حقوق بشر و تجارت را بگیرند.

سران G7 در بیانیه پایانی خود اعلام کرده‌اند: ما ارزش‌های خود را یادآور می‌شویم و از چین می‌خواهیم به آزادی انسان و حقوق بشر احترام بگذارد؛ به خصوص در مورد مسلمانان سین کیانگ و همچنین اعطای خودمختاری در هنگ کنگ. ما همچنان مخالفت خود را با اقدامات ثبات‌زای پکن در شرق و جنوب دریای چین اعلام می‌کنیم و مخالفت خود را با هرگونه تغییر در سیستم جغرافیایی و سیاسی آن اعلام می‌نماییم.

چین ساعاتی قبل که مشخص شده بود اعضای G7 در مورد سین کیانگ حملاتی را به این کشور ترتیب خواهند داد، G7 را گروهی کوچک خوانده بود که قصد دارد برای کل جهان تصمیم بگیرد.

چین همه اتهامات مربوط به زندانی کردن یک میلیون مسلمان اویغور، شکنجه وبیگاری کشیدن از آنها و نیز تلاش برای عقیم سازی اجباری در منطقه مسلمان نشین ترکستان را رد می‌کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا