آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلام

درخواست شورای علمای شیعه افغانستان برای تامین امنیت منطقه شیعه‌نشین کابل

با توجه با افزایش بی سابقه عملیات های تروریستی سنی های تندرو علیه شیعیان افغانستان، تحرک شیعیان برای دفاع از حقوق خود بیش از پیش شده است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ انفجار اخیر مقابل مدارس دخترانه در کابل پایتخت افغانستان نقطه عطفی در این موضوع شد، و شیعیان افغانستان را مصمم به تحرک برای گرفتن حقوقشان کرد.

درخواست شورای علمای شیعه افغانستان برای تامین امنیت منطقه شیعه‌نشین کابل

شورای عالمان شیعه افغانستان حکومت این کشور را در تامین امنیت منطقه شیعه‌نشین غرب کابل ناکام دانست.
این شورا بیانیه ای نیز در این رابطه صادر کرده و اعتراضات و خواسته های خود را مطرح نموده است.
این بیانیه می گوید که حکومت در زمینه شناسایی عاملان حمله به غرب کابل که عمدتا شیعه نشین است، اقدامی نکرده.
این شورا گفته‌: حکومت افغانستان برای شفاف‌سازی، روشن‌ساختن عامل اصلی رویداد و ‏مشخص‌ کردن وضعیت برخی از افرادی که ناپدید شده‌اند، تاکنون اقدام مؤثری انجام نداده و ‏برای درمان زخمی‌ها نیز رسیدگی لازم صورت نگرفته‌ است.

این شورا افزود: طی سال‌های گذشته، حملات زیادی با هدف نسل‌کشی به جامعه‌ هزاره و شیعه‌ ‏افغانستان در غرب کابل انجام شده‌؛ اما حکومت در جلوگیری از این حملات ناکام بوده‌ است‎.

در بیانیه شورای علمای شیعه افغانستان همچنین آمده‌ که «با توجه به تهدیدات امنیتی، نهادهای امنیتی، باید طرح حفظ جان ‏شهروندان را تدوین و اجرایی می‌کردند؛ اما نه تنها این کار را نکردند؛ بلکه به نظرات کمیسیون ‏هماهنگی امور امنیتی نیز اهمیتی ندادند‎.‏

شورای علمای شیعه افغانستان همچنین عنوان کرده که هر چند پس از حمله‌ تروریستی به مدرسه سیدالشهداء علیه السلام، انتظار می‌رفت که ‏تغییراتی در احساس مسئولیت و رفتار حکومت نمایان شود؛ اما دیده می‌شود که آنها به پرسش‌های ‏مردم و ابهام‌های موجود در جامعه، پاسخ نداده و هیچ اقدامی در راستای اجرای خواسته خانواده قربانیان صورت نمی گیرد.

شورای علمای شیعه افغانستان در ادامه از حکومت خواسته‌ تا به گونه ای‌ جدی در زمینه شفاف‌سازی حمله به مدرسه ‏سیدالشهدا علیه السلام اقدام کرده و برای مثال ابهام‌هایی مثل سرنوشت نامشخص «شکریه» دانش آموز 20 ساله را رفع و عوامل آن را افشا و مجازات کند.
در ادامه این بیانیه آمده‌: حکومت باید در راستای تأمین امنیت هزاره‌ها و شیعیان، اقدام فوری کرده و ‏طرحی که از سوی کمیسیون هماهنگی امور امنیتی تهیه شده را اجرایی کند؛ اگر این طرح مفید ‏نبود، نهادهای امنیتی هرچه زودتر طرح مؤثر دیگری را تهیه و اجرایی کند‎.‎

غرب کابل در سال‌های اخیر شاهد حملات خونین به مراکز آموزشی، بیمارستان ها، مکاتب و حتی سالن‌های عروسی بوده‌است که در نتیجه این حملات هزاران شیعه غیر نظامی به شهادت رسیده اند. با این حال، سرور دانش؛ معاون اول رییس‌ جمهوری افغانستان گفته که برای تامین امنیت مناطق مرکزی و غرب کابل که عمدتا شیعه نشین است اقداماتی جدی را در دست اجرا دارد.
به گفته او، یک طرح برای تامین امنیت غرب کابل در مشورت با مردم آماده شده و به رییس ‌جمهور افغانستان ارائه شده‌ است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا