آسیااخبارجهانجهان اسلامعراقهيئت ها و شعائر حسينى

اعلام برنامه موکب‌های ایرانی اربعین حسینی در سال ۱۴۰۰

سال گذشته به دلیل انتشار ویروس کرونا، شهروندان ایرانی از حضور در مراسم اربعین حسینی محروم شدند اما امسال قرار است آنها نیز مانند شهروندان عراقی و دیگر کشورهای جهان، در این مراسم حضور یابند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ بر همین اساس برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر لازم برای این کار در دستور کار مقام های ایرانی قرار گرفته است.

اعلام برنامه موکب‌های ایرانی اربعین حسینی در سال ۱۴۰۰

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات ایران با اعلام خبر آغاز ثبت‌ نام از متقاضیان پروانه موکب ‌داری برای اربعین ۱۴۰۰، گفت: تدابیر لازم در خصوص دو احتمال برگزاری عمومی (بدون محدودیت) یا محدود شده و با تعداد کمتر زائران در اربعین اندیشیده شده است.

“محمد جلال‌ مآب” با بیان اینکه هنوز مسئولان درباره چگونگی برگزاری اربعین امسال، تصمیم نهایی را نگرفته ‌اند، افزود:‌ برپایی پیاده روی اربعین به شکل‌ سال‌های قبل بدون محدودیت و برگزاری محدود و بر اساس سهمیه، دو احتمالی است که در خصوص اربعین 1400 وجود دارد.

وی با بیان اینکه کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین برای هر دو احتمال برنامه‌ریزی کرده گفت: هرچند هر دو کشور به برگزاری هرچه با شکوه‌تر این مراسم تمایل دارند اما این مساله مشروط به رفع خطر پاندمی و اجازه ستاد مقابله با کرونا است.

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی ادامه داد: در صورت اجازه مسئولان ذیربط برای برگزاری بدون محدودیت مراسم، موکب‌های ایرانی با تمام ظرفیت به مناطق مشخص شده در مرز، مسیر پیاده روی شهر های مقدس نجف تا کربلا و شهرهای زیارتی عراق اعزام و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی فعالیت خواهند کرد.

وی به احتمال دوم یعنی برگزاری محدود مراسم اربعین حسینی برای ایرانیان اشاره کرد و گفت: در این صورت از میان بیش از یکهزار موکب ایرانی، 500 موکب بزرگ و توانمند اعزام خواهند شد.

وی با تاکید بر لزوم واکسیناسیون تمامی خادمان موکب‌ها پیش از اعزام به عراق گفت: در حال رایزنی با مسئولان وزارت بهداشت دو کشور هستیم تا نگرانی از این بابت و انجام تست‌های لازم وجود نداشته باشد.

جلال مآب با تاکید بر اینکه ستاد بازسازی عتبات عالیات تنها مرجع رسمی صدور پروانه موکب‌داری و ساماندهی و سیاست‌گذاری و نظارت بر نحوه فعالیت موکب‌های ایرانی است اظهار داشت: اظهار نظر و دخالت سایر نهادها در این خصوص پذیرفته نیست.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا