آسیااخبارایرانجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

دفاع مرجعیت شیرازی از حقوق فلسطینیان و مخالفت با اشغالگری اسرائیل

هر بار که جنگ و درگیری میان فلسطینیان و اسرائیل اوج می‌گیرد، کشورها، شخصیت ها و جریان ها  مختلف در جهان اسلام، موضع گیری‌های متفاوتی اتخاذ می کنند.

بررسی موضع گیری های شخصیت ها و جریان های شیعه در جهان در چند دهه اخیر نشان می دهد که پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام همواره با پیروی از آموزهای پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام مبنی بر دفاع از مظلوم در برابر ظالم، به دفاع از فلسطینیان در برابر اسرائیل پرداخته اند.

دفاع مرجعیت شیرازی از حقوق فلسطینیان و مخالفت با اشغالگری اسرائیل

این در حالیست که بسیاری از کشورها و حکام عربی که ادعای مسلمان بودن داشته و دارند، به دفاع تمام قد از اسرائیلی های غاصب پرداخته اند. نمونه بارز آن، حکومت سعودی و رهبرانِ سنیِ تندرو و وهابیِ آن بوده است.

بررسی موضع گیری های مرجعیت شیعه، حضرت آیت الله العظمی حاج سید “صادق حسینی شیرازی” (مد ظله) در چند دهه اخیر و پیش از ایشان موضع گیری های برادر بزرگوارشان، مرحوم حضرت آیت الله العظمی سید “محمد حسینی شیرازی” (رحمه الله) در دوران مرجعیت خود، نشان می دهد که مرجعیت شیرازی همواره مدافع حقوق پایمال شده ملت فلسطین و مخالف شدید اشغالگری اسرائیل بوده است.

در همین راستا حضرت آیت الله العظمی حاج سید “صادق حسینی شیرازی” (مد ظله) طی دو دهه اخیر ، بارها و بارها در مورد پرونده فلسطین و حقوق غصب شده فلسطینیان اظهار نظر نمودند

مرجعیت شیعه بر ضرورت حمایت از فلسطینیان و بخصوص شهروندان غیر نظامی ساکن نوار غزه در برابر اشغالگری های اسرائیل، تأکید نموده و تنها راه حل شدن مشکل میان فلسطینیان و اسرائیل را بازگشت حقوق غصب شده فلسطینی ها توسط اسرائیل دانسته اند.

گفتنی است یکی از بارزترین موضع گیری های این فقیه شیعه در موضوع پرونده فلسطین در تاریخ 24 محرم الحرام سال 1423 هجری قمری برابر با 2002 میلادی بود که با صدور بیانیه ای رسمی از همه مؤمنان و آزادگان جهان خواستند از فلسطینیان در برابر اسرائیل دفاع کنند و دست یاری به سوی آنان دراز کنند تا بتوانند از ظلم رهایی یابند.

حضرت آیت الله العظمی حاج سید “صادق حسینی شیرازی” (مد ظله) در بیانیه خود همچنین به طور آشکار بیان فرمودند که “آنچه که در فلسطینِ زخمی توسط ایادی ظالم رخ می دهد، موضوعی جدید در تاریخ جنبش صهیونیزم نیست بلکه مسیر همیشگی آنها و اجدادشان در طول تاریخ را نشان می دهد اما در نیم قرن اخیر به وضوح آشکار تر شده است.

مرجعیت شیعه همچنین افزودند: آنچه که عجیب است، سکوت محافل بین المللی در برابر این جنایت ها است. آنها حتی ذبح کودکان و کشتن بی گناهان و آواره کردن شهروندان و هتک حرمت اماکن دینی مانند مساجد که اماکن مقدس الهی هستند را هم محکوم نمی کنند.

گفتنی است این موضع گیری های شرافتمندانه و رشیدانه مرجعیت شیعه، حتی در دوران برادر بزرگوارشان وجود داشته و در برخی کتاب هایشان هم تجلی یافته بود. یکی از معروف ترین کتاب های تألیف شده توسط مرحوم حضرت آیت الله العظمی سید “محمد حسینی شیرازی” (رحمه الله) در این باره کتاب “دنیا بازیچه یهود” بود که از چهره و اهداف و طرح های خبیثانه یهودیان در طول تاریخ و بخصوص اسرائیل پرده برداشته است. آن مرحوم نیز بارها و بارها بر ضرورت قطع دست استعمار صهیونیزم از جهان اسلام تأکید نمود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا