آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلام

اعتراف آمریکا؛ اقدامات دولت افغانستان در مناطق شیعه ‌نشین نمادین است

با نگاهی گذرا به تحولات چند هفته اخیر در افغانستان، می توان به راحتی پی برد که سنی های تندروی طالبان به رغم اینکه خود را جنبشی علیه دولت مرکزی افغانستان معرفی می کنند، اما در واقع بیش از اینکه تحرکاتشان علیه دولت باشد، علیه شیعیان مظلوم افغانستان است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ از انفجار مدارس دخترانه گرفته تا دیگر اقدام ها و عملیات های تروریستی در گوشه و کنار کشور افغانستان علیه شیعیان، همه و همه اثبات کننده ادعای فوق است.

مظلومیت شیعیان افغانستان

خانواده‌های شهدای حمله به دبیرستان سیدالشهدا علیه السلام کابل با صدور قطعنامه‌ای اعلام کردند که “نهادهای بین المللی باید حمله تروریستی به دبیرستان سیدالشهدا علیه السلام را به عنوان مصداق «نسل‌ کشی» به رسمیت بشناسند. این حمله به دلیل اینکه «بی‌دفاع‌ترین» قشر جامعه را هدف قرار داده، «مصداق عینی نسل‌کشی، نقض تمام ارزش‌های انسانی و حقوق بشری» است.”

در این قطعنامه همچنین آمده: حمله به مدرسه سیدالشهدا علیه السلام در منطقه شیعه‌نشین کابل، ادامه حملات زنجیره‌ای به مراکز آموزشی، زیارتگاه‌ها و مساجد است که به صورت مستمر «جامعه تشیع و هزاره‌ها» را هدف قرار داده و باید از سوی دولت و نهادهای بین‌المللی به عنوان مصداق «نسل‌کشی» به رسمیت شناخته شود.

خانواده‌های قربانیان همچنین از جامعه جهانی، سازمان ملل، دولت و سازمان‌های بین‌المللی خواستند تا این حمله را از طریق یک کمیسیون حقیقت‌یاب بررسی کنند.

علاوه بر این خانواده‌های قربانیان از حکومت افغانستان خواستند تا امنیت دبیرستان سیدالشهدا علیه السلام را که در نقطه ای آسیب‌پذیر قرار گرفته و شمار زیادی از دانش‌آموزان را در خود جای داده، از طریق ایجاد پاسگاه‌ها و گشت‌زنی‌ها تامین کند.

این بیانیه در ادامه افزود: حکومت باید به خانواده‌های قربانیان و مجروحان این حمله  تروریستی و متضرران آن رسیدگی کند. خانواده‌های قربانیان همچنین خواستار پرداخت غرامت و فراهم‌ کردن زمینه درمان مجروحان در داخل و خارج از کشور شدند.

در همین حال حکومت افغانستان نیز از طرفی متهم به اقدامات نژاد پرستانه و طایفه گرایانه است. برای مثال وزارت خارجه آمریکا با انتشار «گزارش آزادی مذهبی بین‌المللی سال 2020» اظهار داشت: رسانه‌ها و نمایندگان جوامع شیعه در افغانستان می‌گویند که «طرح‌های امنیتی و توسعه‌ ای حکومتی در مناطق شیعه ‌نشین ناکافی و تنها اقداماتی نمادین است».

این گزارش می گوید: دولت افغانستان در انجام اقدامات موثر برای محافظت از جامعه شیعه این کشور از جمله در برابر بازیگران غیر دولتی ناکام بوده است. اعضای جامعه شیعه می‌گویند که در طول سال 2020 در حفاظت شیعیان توسط نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان هیچگونه افزایشی صورت نگرفته است.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین تاکید می‌کند که به غیر از معاونت دوم ریاست جمهوری و استقرار شماری از شیعیان به عنوان معاون وزیر، والی و یک نفر به عنوان عضو دادگاه عالی افغانستان، شیعیان برخلاف سال‌های گذشته هیچ حضوری در سطح کرسی‌های کابینه ندارند.

این در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا در همین گزارش جمعیت افغانستان در نیمه سال 2020 را 36.6 میلیون نفر تخمین زده و مدعی شده که شیعیان بین 10 تا 15 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می ‌دهند.

این گزارش واکنش های متفاوتی را در افغانستان در پی داشته است، اما در انتها این شیعیان هزاره هستند که به خاطر اعتقادات خود و یا درگیری های سیاسی توسط گروه های مختلف در این کشور به خاک و خون کشیده شده و یا از حقوق اجتماعی خود محروم هستند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا