آسیااخبارجهانجهان اسلام

سیاست چین برای کاهش زاد و ولد در میان مسلمانان اویغور

مسلمانان چین که اویغور نامیده می شوند، یکی از بزرگ ترین اقلیت های دینی چین به حساب می آیند.
وضعیت این اقلیت و اقدام هایی که دولت مرکزی چین برای زیر فشار قرار دادن و سرکوب آن‌ها انجام می دهد همواره با سانسور خبری مواجه است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ یک مرکز تحقیقاتی استرالیایی فاش کرده که دولت چین با هدف کاهش زاد و ولد در میان مسلمانان اویغور، سیاست و برنامه های خاصی را دنبال می کند.

سیاست چین برای کاهش زاد و ولد در میان مسلمانان اویغور

مؤسسه سیاست های استراتژیک استرالیا با انتشار گزارشی، از برنامه و سیاست دولت مرکزی چین برای تحدید نسل و کاهش زاد و ولد در میان مسلمانان اویغور بخصوص در اقلیم مسلمان نشین “شینگیانگ” که در غربی ترین نقطه مرزی سرزمین چین قرار دارد، پرده برداشت.

این مؤسسه با استناد به اظهارنظرهای مقام ها و ارگان های رسمی دولت چین، به نوشتن و تهیه این گزارش اقدام ورزیده و فاش کرده که “جدول نمودار رشد جمعیتی مسلمانان اویغور از سال 2017 میلادی تاکنون نشان دهنده روند و سیر نزول بسیار شدیدی است که عامل آن سیاست ها و برنامه های دولت مرکزی چین است”.

این گزارش می افزاید: نکته قابل توجه این است که جمعیت غیر مسلمانان در مناطق نزدیک به اقلیم “شینگیانگ” به هیچ وجه چنین روند نزولی را شاهد نیستند.

قابل ذکر است، اصلی ترین ملاک استناد شده در گزارش مؤسسه سیاست های استراتژیک استرالیا، جدید ترین آمار جمعیتی کل کشور چین است که ماه مارس گذشته منتشر شد و نشان دهنده این کاهش شدید رشد جمعیتی در مناطق مسلمان نشین است.

بر اساس این گزارش رشد جمعیتی در مناطق مسلمان نشین چین در سال 2019 نسبت به مدت زمان مشابه در سال 2017 حدود 56.5 درصد کاهش داشته است. این نشان می دهد که جریمه، بازداشت و دیگر اقدام هایی که دولت مرکزی چین برای خانواده هایی که تازه بچه دار می شوند، توانسته تأثیر بسازیی در جلوگیری از رشد جمعیت در این مناطق داشته باشد. دولت چین مدعی است که با هدف کنترل جمعیت در کل کشورش، چنین اقدام های را انجام می دهد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا