آسیااخبارجهانجهان اسلامعراق

تحریک علنی و مستقیم داعش برای ارتکاب نسل کشی علیه مسلمانان شیعه

رئیس تیم سازمان ملل برای تحقیقات درباره جنایات در عراق اعلام کرد: گروه داعش مرتکب جنایات جنگی علیه پرسنل و دانشجویان غیرمسلح دانشکده افسری اسپایکر شده است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ “کریم خان” رئیس این تیم تحقیقاتی تاکید کرد: ویدیوی منتشر شده از سوی داعش در ژوئیه ۲۰۱۵ که این کشتار را نشان می دهد، “یک تحریک علنی و مستقیم برای ارتکاب نسل کشی علیه مسلمانان شیعه” است.

تحریک علنی و مستقیم داعش برای ارتکاب نسل کشی علیه مسلمانان شیعه

وی در گزارش خود نیز اعلام کرده که شواهد آشکار و مجاب‌کننده نشان می‌دهند سنی های تندروی داعش در سال ۲۰۱۴ میلادی علیه اقلیت ایزدی دست به نسل‌کشی زده‌اند و همچنین توانسته‌اند سلاح‌های شیمیایی ساخته و از آنها استفاده کنند.

شورای امنیت سازمان ملل در سپتامبر ۲۰۱۷ به اتفاق آرا از سازمان ملل خواست یک تیم تحقیقات برای کمک به عراق به جهت حفظ اسناد و مدارک و حمایت از پاسخگو کردن در قبال جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل کشی ارتکاب یافته از سوی گروه تروریستی داعش هم در عراق و هم در سوریه تشکیل دهد.

کریم خان در ششمین گزارش خود به شورای امنیت، اظهار کرد: شواهد اخیر حاصل کاوش گورهای جمعی،‌ اطلاعات استخراج ‌شده از کامپیوترهای متعلق داعش، دیجیتالی ‌کردن موارد و به‌ کارگیری فناوری‌های پیشرفته پردازش اطلاعات است.

کریم خان که قرار است در ۱۵ ژوئن دادستان ارشد دیوان کیفری بین المللی شود تاکید کرد: این تحقیقات با سرعت در حال پردازش بوده و پیش بینی می‌شود که نتایج اولیه آن در عرض پنج ماه تکمیل شوند.

او اظهار امیدواری کرد که قانونگذاران عراقی پایه و اساسی قانونی برای پیگرد قضایی اعضای داعش از بابت جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل کشی تصویب کنند.

وی همچنین از قانون ارائه شده طی چند روز پیش به پارلمان منطقه کردستان با هدف تشکیل دادگاه مختار در حوزه جنایات بین المللی ارتکابی از سوی داعش استقبال کرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا