آسیاآمریکااخبارافغانستانجهانجهان اسلام

آغاز رسمی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

ایالات متحده رسماً خروج آخرین گروه از نیروهای خود از افغانستان را از روز شنبه آغاز کرد تا طولانی ترین جنگ خود را به پایان برساند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ این در حالیست که افغانستان با آینده ای نامشخص مخصوصا در رویارویی با سنی‌های تندروی طالبان قرار دارد.

آغاز رسمی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

خروج نیروهای آمریکایی در حالی رسما آغاز شده که مقامات آمریکایی می گویند این خروج از مدت ها پیش آغاز شده بود و تا ۱۱ سپتامبر پایان می یابد.

نیروهای ناتو نیز از روز پنجشنبه در حال خروج از افغانستان هستند تا رسما به حضور نیروهای نظامی در این کشور بعد از ۲۰ سال پایان دهند.

“اشرف غنی” رئیس جمهور افغانستان می گوید این عقب نشینی به این معنی است که عناصر طالبان دیگر هیچ دلیلی برای جنگ ندارند. غنی در یک سخنرانی گفت: چه کسی را می کشید؟ چه چیزی را نابود می کنید؟ بهانه جنگیدن شما با بیگانگان اکنون تمام شده است.

بنا بر این گزارش از زمان حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان ده ها هزار نفر کشته شده اند و این کشور هنوز در آستانه ناامنی و هرج و مرج قرار دارد.

گرچه نیروهای خارجی زیادی در این کشور کشته شده اند اما بر اساس بررسی های صورت گرفته افغانستانی ها بالاترین هزینه ها را پرداخت کرده اند.

بر اساس پروژه ارزیابی هزینه های جنگ در دانشگاه براون که هزینه های پنهان جنگ های پس از ۱۱ سپتامبر را مستند می کند، از سال ۲۰۰۱ ، حداقل ۴۷،۲۴۵ غیرنظامی در افغانستان کشته شده اند.

طبق گفته سازمان دیده بان سازمان ملل متحد، این درگیری ها منجر به کشته شدن ۷۲ روزنامه نگار و ۴۴۴ امدادگر شده است.

گرچه حکومت افغانستان برای جلوگیری از تضعیف روحیه، تلفات سربازان خود را مخفی نگه می دارد، اما تخمین زده می شود که در این جنگ ۶۶۰۰۰ تا ۶۹۰۰۰ سرباز افغانی نیز جانباخته اند. این جنگ ۲.۷ میلیون افغانی را مجبور به فرار به خارج از کشور و از جمله ایران، پاکستان و اروپا کرده است.

۴ میلیون نفر دیگر نیز در داخل این کشور ۳۶ میلیون نفری آواره شده اند.

براساس اعلام وزارت دفاع آمریکا، از سال ۲۰۰۱ ، ۲۴۴۲ سرباز آمریکایی در این جنگ کشته و ۲۰۶۶۶ نفر هم زخمی شده اند.

تخمین زده شده است که بیش از ۳۸۰۰ پیمانکار امنیتی خصوصی ایالات متحده و ۱۱۴۴ پرسنل ائتلاف ناتو نیز در افغانستان کشته شده اند.

آمریکا می گوید در طول این سال ها ۸۱۵.۷ میلیارد دلار برای این جنگ هزینه کرده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا