آسیاآفریقاآمریکااخبارایرانپاکستانجهانجهان اسلامسوریهعراقیمن

تصویب لایحه ‌ای برای جلوگیری از تکرار ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا

ایالات متحده آمریکا تصمیم به محدود کردن اختیارات روؤسای جمهور خود گرفته است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ در همین راستا مجلس نمایندگان ایالات متحده، لایحه‌ای را تصویب کرده که اختیارات رؤسای جمهور این کشور را در اعمال ممنوعیت سفر بر اساس دین افراد، محدود می‌کند.

تصویب لایحه ‌ای برای جلوگیری از تکرار ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا

یکی از جنجالی ترین و ضد دینی ترین تصمیم ها و اقدام های صورت گرفته توسط “دونالد ترامپ” رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا، دستور ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا بود.

اما اکنون در آمریکا تصمیم بر آن شده که اختیارات روؤسای جمهور محدود شود. بر همین اساس لایحه ای در دستور کار قرار شده است.

این لایحه که با عنوان NO BAN Act» » شناخته شده، پاسخی به قانون ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا است که در دوره ریاست جمهوری “دونالد ترامپ” وضع شد.

این لایحه که برای تبدیل شدن به قانون باید در مجلس سنای آمریکا تصویب شود، به تازگی با ۲۱۸ رأی موافق و ۲۰۸ رأی مخالف در مجلس نمایندگان تصویب شد، هر چند لایحه مذکور با اختلافی بسیار نا چیز تصویب شد؛ اما این اقدام مجلس نمایندگان آمریکا، از طرف مدافعان حقوق مدنی با عنوان «یک گام بزرگ به جلو» مورد استقبال قرار گرفت.

در همین راستا “مدیحه آحسین”، مشاور یک گروه حقوق مدنی در آمریکا به عنوان سازمان وکلای مدافع مسلمان، گفت: قانون ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا، خانواده‌ها را از هم جدا کرده و زندگی بسیاری را برای چند سال به حالت تعلیق در آورد.

وی تاکید کرد: این قانون ضد بشری با برچسب زدن به مسلمانان، آفریقایی‌ها و دیگر افراد به عنوان تهدید خارجی بود. ما باید اطمینان حاصل کنیم که هیچ رئیس جمهوری نمی‌تواند ممنوعیت‌های تبعیض‌آمیز را بار دیگر اعمال کند و با تصویب این قانون ما یک گام بزرگ به جلو برمی‌داریم.

ترامپ اندکی پس از روی کار آمدن در سال ۲۰۱۷ ، با وجود اعتراض و محکومیت گسترده داخی و خارجی، قانون ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا را صادر کرد. با وجود اینکه دادگاه‌های آمریكا دو بار آن را لغو كردند، سرانجام در سال ۲۰۱۸ این قانون توسط دادگاه عالی آمریكا تأیید شد.

این ممنوعیت در ابتدا بیشتر برای افرادی که از سوریه، ایران، یمن، سومالی و لیبی و همچنین از کره شمالی و ونزوئلا قصد سفر به ایالات متحده را داشتند، اعمال شد.

در سال ۲۰۲۰ ،ترامپ این قانون را گسترش داد و اتباع میانمار، اریتره، قرقیزستان، نیجریه، سودان و تانزانیا نیز مشمول این قانون شدند.

«جو بایدن» قانون ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا را به همراه یک دستور اجرایی در اولین روز ریاست جمهوری خود، لغو کرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا