آسیااخبارجهانجهان اسلام

افزایش نزاع بر سر یک مسجد و معبد دیگر در هند

دادگاهی در ایالت اوتار پرادش هند حکمی را در رابطه با اختلاف درباره یک مسجد با قدمت بیش از یک قرن و یک معبد واقع در کنار یکدیگر صادر کرد. پرونده ای که یادآور یک اختلاف مشابه و خونین در خصوص مسجد بابری بود.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ دادگاه در شهر وارناسی در اوتار پرادش به بررسی باستان‌شناسی مسجدی با بیش از یک قرن حکم داده است که هم اکنون در وضعیت مناقشه آمیزی قرار دارد. این مسجد در مجاورت معبد هندوهای کاشی ویشوانات واقع شده و هندوها مدعی آن هستند.

افزایش نزاع بر سر یک مسجد و معبد دیگر در هند

این تصمیم دادگاه به دنبال دادخواست‌هایی از طرف گروه‌های راست هندو مطرح شد که ادعا می‌کرد امپراطور مغول اورنگ زیب بخشی از معبد را برای ساخت مسجد در قرن هفدهم تخریب کرده است.

دادگاه به کمیته‌ای ۵ نفره ، متشکل از دو هندو، دو مسلمان و یک کارشناس باستان‌شناسی دستور داد که بر «تحقیق فیزیکی جامع» نظارت کنند و ۳۱ می ۲۰۲۱ را به عنوان جلسه دادرسی بعدی تعیین کرد.

در نوامبر ۲۰۱۹، صدور حکمی که انتقادهای گسترده‌ای را به همراه داشت، دیوان عالی هند محل مورد مناقشه در آیودیا را به مدعیان هندو تحویل داد و اجازه ساخت معبد رام را تحت نظارت دولت به آن‌ها واگذار کرد.

دیوان عالی علی‌رغم اینکه هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا که مسجد پس از تخریب معبد رام ساخته شده است وجود ندارد ، حکم را صادر کرد.

به نظر می‌رسد اختلافات مساجد و معابد در سیاست برتری طلبی هندوها در هند نقش اساسی داشته است. گروه‌های هندو راست افراطی مانند ویشوا هندو پریشاد مدتهاست که خواستار «آزادسازی» معابد در سراسر کشور هستند.

احزاب مسلمان گفتند که برای اعتراض به دستور دادگاه وارناسی به دادگاه عالی الله آباد مراجعه می‌کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا