اخبارایرانجهان اسلام

سالگرد حمله توپخانه ای روس ها به حرم امام رضا علیه السلام

۱۱۰ سال پیش در چنین روزی، ارتش تزار شوروی، به دلیل برخی اتفاق ها و اختلاف های سیاسی با دولت وقت ایران، حرم مطهر و منور علی بن موسی الرضا علیه السلام را مورد حمله توپخانه ای قرار دادند و بخش هایی از این مکان مقدس را ویران کردند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ یکی از مهمترین حوادثی که در طول تاریخ، حرم مطهر امام رضا علیه السلام با آن روبه‌رو شده، واقعه «به توپ بستن گنبد مطهر رضوی» است، اتفاقی که اگر در کنار دیگر وقایع تاریخی حمله به این حرم مقدس قرار گیرد، شاید باید آن را در صدر فجایع رخ‌ داده از نظر آسیب به این بنای مقدس و شهادت زائران آن حضرت قرار داد.

نوروز ۱۲۹۱ شمسی مصادف با ربیع‌ الثانی ۱۳۳۰ قمری، ارتش دولت وقت شوروی با هدف تحریک احساسات مذهبی مردم متدین ایران، راهی شهر مقدس مشهد شده و حرم مطهر امام رضا علیه السلام را با توپ مورد حمله قرار دادند.

ماجرا از این قرار بود که دو ساعت مانده به غروب، صدای توپ‌های روسی، مناجات زائران حرم رضوی را قطع کرد. سربازان روسی که با ماشین‌های مسلسل‌دار به سمت صحن مقدس می‌آمدند، از چند ناحیه به سوی حرم تیراندازی کرده بودند.

بعد از تشکیل ژاندارمری مخصوص خزانه‌داری کل ایران توسط «مورگان شوستر آمریکایی»، دولت روسیه که این اقدام را مخالفت مصالح خود در ایران می‏‌دانست، در اولتیماتومی به دولت ایران، خواستار اخراج شوستر از ایران شد اما دولت وقت ایران مخالفت کرد و در نهایت موضوع به حمله به حرم امام رضا علیه السلام منتهی شد.

البته برخی منابع تاریخی دلیل به توپ بستن این حرم مطهر را اغتشاشات مردم علیه روس‌ها می دانند.

دلیل اقدام ضد دینی و وحشیانه روس ها هر چه باشد، آنچه حائز این است که متاسفانه همواره در طول تاریخ دلایل و رخدادهای مختلف سیاسی وجود داشته که موجب آسیب رساندن به مسائل و موضوعات دینی و مذهبی شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا